Rejsegilde for Mor-Barn Center

Det nye Mor-Barn Center på Sygehuset i Kolding er så småt ved at se dagens lys. Torsdag 24. februar 2011 var der rejsegilde, og det blev fejret på behørig vis med taler og sang, kransen på taget og pølser på grillen.

Børnene i centrum

- Det nye Mor-Barn Center er første skridt, første byggefase, til det, der skal blive akutsygehus her i Kolding. Sygehuset skal sætte patienten i centrum og give både patienter og pårørende en god helhedsoplevelse. Det skal de nye rammer blandt andet være med til at underbygge. Og samtidig vil vore dygtige medarbejdere få bedre arbejdsvilkår, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

En fugl på væggen

Det nye Mor-Barn Center bliver indrettet og udsmykket til ære for dem, der først og fremmest er brugerne, nemlig børnene. Både gange og stuer prydes af fugle, katte, mariehøns, fasaner, mus og træer. Den smukke udsmykning på afdelingen er udtænkt og udført af designer Kerstin Bro Egelund fra Designskolen i Kolding. Projektet er udført i samarbejde med INVIA – en enhed, der skal styrke velfærdsinnovation i Region Syddanmark og hjælpe med at gøre idéer flyvefærdige. Projektet vandt desuden en tredjeplads under kåringen af Region Syddanmarks Åbenhedspris tidligere på året.

Regionsrådsformand Carl Holst holder tale ved rejsegilde på  Mor-Barn Center i Kolding, torsdag 24. februar 2011. Fotos: Jørgen Diswal

Regionsrådsformand Carl Holst holder tale ved rejsegilde på Mor-Barn Center i Kolding, torsdag 24. februar 2011. Fotos: Jørgen Diswal

Regionsrådet har bevilget knap 100 mio. kr. til det samlede projekt. Mor-Barn Centret forventes at stå færdigt sidst i 2011. Centret fylder godt 1000 kvm ud af de 30.000 kvm, udbygningen af Kolding Sygehus løber op i totalt set. Akutsygehuset forventes at stå færdigt i 2016.

Jeg bor på musestuen

Syv-årige Smilla er patient på den nytilbyggede sengeafdeling på Børneafdelingen. Hun har forstoppelse og skal være her i knap 14 dage. Smilla har lige fået besøg af sin klassekammerat Carl, der har taget tegninger med fra alle klassekammerater på Skt. Severinskolen i Haderslev.

Smilla og Carl

- Det er ok at være her, bare ikke når jeg skal sove, for så larmer det lidt udenfor, siger Smilla Hachmann. Hendes mor, Sarah Hachmann, supplerer og fortæller, at Smilla synes godt om udsmykningen over sengen og på gangene, og hun synes det er sjovt, at hun bor i musestuen – det moderen kalder for værelse nummer 7.

Gæsterne blev vist rundt på den nye sengeafdeling, hvor der  var mulighed for at se udsmykningen med skovens dyr. Carl Holst  fik en snak med 7-årige Smilla, der er i gang med at se filmen  Shrek. Diskussionen gik på om hvorvidt det er film nummer 2  eller 3.

Gæsterne blev vist rundt på den nye sengeafdeling, hvor der var mulighed for at se udsmykningen med skovens dyr. Carl Holst fik en snak med 7-årige Smilla, der er i gang med at se filmen Shrek. Diskussionen gik på om hvorvidt det er film nummer 2 eller 3.

Info om det nye Mor-Barn Center

Alt hvad der er tilknyttet mødre og børn samles i det nye Mor-Barn Center på Kolding Sygehus - fødegang, afsnit for de for tidligt fødte og syge børn, patienthotel, sengeafsnit for svangre og nybagte mødre, svangreambulatorium, børnemodtagelse, børnesengeafsnit og børneambulatorium. Der bliver også indrettet et velkomstområde på 250 kvm. med plads til at spise, lege og være sammen.
Børnesengeafsnittet udvides med 800 kvm. og kommer til at bestå primært af ensengsstuer med eget bad og toilet, hvor der er plads til, at en forælder kan overnatte sammen med barnet. I afsnittet for svangre og nybagte mødre etableres 14 familiestuer, hvor ægtefællen kan overnatte sammen med familien.

Der synges med på Mariehønen Evigglad, inden der serveres  varme pølser og vand.

Der synges med på Mariehønen Evigglad, inden der serveres varme pølser og vand.

Dekorationen er udført af designer Kerstin Bro Egelund fra  Kolding Designskole.

Dekorationen er udført af designer Kerstin Bro Egelund fra Kolding Designskole.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk