Fremtidens akutafdeling indviet i Kolding

Visionen om at gøre Kolding Sygehus til et af Region Syddanmarks tre store akutsygehuse er nu kommet et stort skridt nærmere.

11-årige Kristian assisterede regionsrådsformanden, Carl Holst (V) ved indvielsen af akutafdelingen på sygehuset i Kolding.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) klippede fredag klokken 12 den røde silkesnor foran indgangen til Akutafdelingen på Kolding Sygehus. Han fik fin hjælp af 11-årige Kristian, som ventede på at få kigget på en lillefinger, som gjorde ondt efter nærkontakt med en basketball.

Langt fremme i skoene

Carl Holst understregede i sin åbningstale, at der er god grund til at glæde sig over, at man har turdet være visionære og ambitiøse – både i Regionen og på Sygehus Lillebælt.

- Kolding Sygehus har været langt fremme i skoene, da I allerede i 2008 etablerede en akutafdeling, som viste vejen mod, hvordan fremtidens rammer skulle være. Nu har vi så taget et stort skridt frem mod det nye akutsygehus, der skal stå klart i 2015 ved at skadestue, lægevagt og akutmodtagelse nu er samlet ét sted, sagde Carl Holst.

Patienten i centrum

Essensen i den nye måde at indrette akutafdeling på er, at plejepersonalet reagerer og agerer ud fra patientens symptomer i stedet for at lægge sig fast på en diagnose.

- Vi får her de rammer, vi gerne vil have, som udgør rygsøjlen i en akutmodtagelse, hvor patienten er i centrum, og på alle tider af døgnet, er garanteret den samme, høje kvalitet, sagde Carl Holst i sin tale.

Regionsrådsformanden lagde også vægt på, hvor vigtigt det er, at medarbejderne oplever en vilje til udvikling, og fremhævede de initiativer, der på regionalt plan er sat i gang med særligt skræddersyede akut-uddannelser for sundhedspersonalet.

Akutafdelingen har fungeret i sin nye form siden 1. juli 2011.