Startskud på en ny fremtid for Haderslev Sygehus

Der var masser af rosende ord og idéer til, hvad Haderslev Sygehus kan bruges til, da omkring 60 borgere var mødt op for at diskutere, hvad der skal ske med bygningerne, når sygehuset lukker om otte år.

ca. 60 borgere var mødt frem til borgermode i Haderslev. Mange var mødt frem for at høre om sygehusets fremtid til borger- mødet 13. september 2010 på Sygehuset i Haderslev.  Fotos: Jørgen Diswal

ca. 60 borgere var mødt frem til borgermode i Haderslev. Mange var mødt frem for at høre om sygehusets fremtid til borger- mødet 13. september 2010 på Sygehuset i Haderslev. Fotos: Jørgen Diswal

Haderslev Sygehus er beliggende i naturskønne omgivelser og i nærheden af den sønderjyske motorvej. Det gør bygningen attraktiv, - faktisk så attraktiv at Carsten Rasmussen fra det statslige selskab, Freja Ejendomme, under mødet slog fast, at ”han ikke havde nogen idé om, hvad der ikke kunne lade sig gøre i bygningen”.

Alle ideer på bordet

Regionsrådsformand Carl Holst (V) opfordrede alle til at spille ind med gode ideer:

- Vi har overhovedet ikke lagt os fast på noget, og vil gerne have alle ideer på bordet. Ingen skal føle, at de har en god ide, der ikke bliver hørt.

Carl Holst til borgermøde i Haderslev Regionsrådsformand Carl Holst (V) opfordrede alle til at spille ind  med gode ideer.

Carl Holst til borgermøde i Haderslev Regionsrådsformand Carl Holst (V) opfordrede alle til at spille ind med gode ideer.

Målet for Region Syddanmark er, at der kommer lys i vinduerne og indhold i rammerne:

- Selvfølgelig er vi interesserede i at få penge ud af det her, men vi vil ikke sælge for enhver pris, og slet ikke til en, der ikke formår at skabe indhold eller lys i vinduerne, pointerede regionsrådsformanden.

MIkkel Hemmingsen til borgermode i Haderslev   - Vi ønsker en åben proces, og opfordrer alle til at være med,  sagde regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, idet han fortalte om  processen og henviste til www.lysivinduerne.dk, hvor alle kan  komme med indspark.

MIkkel Hemmingsen til borgermode i Haderslev - Vi ønsker en åben proces, og opfordrer alle til at være med, sagde regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, idet han fortalte om processen og henviste til www.lysivinduerne.dk, hvor alle kan komme med indspark.

Mange forslag

De fleste idéer kredsede om sundhed og behandling, fx ideer som landets største genoptræningscenter for hjerneskadede eller livsstilscenter. Men også idéer om ungdomshus, en International Skole eller en DGI by kom på bordet.

Carl Holst nævnte Schaumanns Klædefabrik i Haderslev, som et eksempel på, hvor godt det kan gå. Også selvom man i perioder ikke har vidst, hvad det hele skulle føre til.

Alle blev opfordret til at kommet med forslag og ideer.

Det kan ske på www.lysivinduerne.dk, der er åben for input resten af året. Her kan interesserede også læse om processen.

Fakta:

2011 – projektudviklingskonkurrence sættes i gang.

2012 – vinder udpeges. Endnu et borgermøde. Salgsproces i gang.

2018 – de sidste sygehusfunktioner flyttes til Aabenraa

Viceborgmester i Haderslev Kommune H.P.Geil lytter, men var også på talerstolen, hvor han bl.a. sagde, at kommunen sammen med regionen vil arbejde mod fyldte og oplyste bygninger.  - Der skal ikke kun være lys i vinduerne 4. maj, sådan som vi  kender det. Vi skal i fællesskab skabe sygehusets fremtid til gavn  for os alle, sagde viceborgmester H.P. Geil, Haderslev Kommune.

Viceborgmester i Haderslev Kommune H.P.Geil lytter, men var også på talerstolen, hvor han bl.a. sagde, at kommunen sammen med regionen vil arbejde mod fyldte og oplyste bygninger. - Der skal ikke kun være lys i vinduerne 4. maj, sådan som vi kender det. Vi skal i fællesskab skabe sygehusets fremtid til gavn for os alle, sagde viceborgmester H.P. Geil, Haderslev Kommune.

Carsten Rasmussen fra Freja Ejendomme kunne se mange  anvendelsesmuligheder. - Faktisk kan jeg ikke se noget, der ikke  vil kunne lade sig gøre. Sygehuset ligger tæt på by, vand og motorvej.   Freja Ejendomme har med tiden købt mange statsejendomme;  politistationer, domhuse m.m. og de står for at fylde bygningerne  op igen. I øvrigt er det Freja Ejendomme, der har solgt grunden  ved Campus i Odense til Region Syddanmark. En grund, der skal  bruges til det nye OUH.

Carsten Rasmussen fra Freja Ejendomme kunne se mange anvendelsesmuligheder. - Faktisk kan jeg ikke se noget, der ikke vil kunne lade sig gøre. Sygehuset ligger tæt på by, vand og motorvej. Freja Ejendomme har med tiden købt mange statsejendomme; politistationer, domhuse m.m. og de står for at fylde bygningerne op igen. I øvrigt er det Freja Ejendomme, der har solgt grunden ved Campus i Odense til Region Syddanmark. En grund, der skal bruges til det nye OUH.

Konferencier Torben Ølholm holdt debatten i gang. - Den sidste lukker og slukker, sagde konferencier Torben Ølholm,  P4 Syd afslutningsvist, og pointerende at det naturligvis var ment  i spøg. -Toget er ikke kørt endnu og alle kan springe ombord og  være med.

Konferencier Torben Ølholm holdt debatten i gang. - Den sidste lukker og slukker, sagde konferencier Torben Ølholm, P4 Syd afslutningsvist, og pointerende at det naturligvis var ment i spøg. -Toget er ikke kørt endnu og alle kan springe ombord og være med.