Fynboerne forbandt fortid med fremtid

Eksemplarisk september-vejr med høj sol skabte en perfekt kulisse ved den kommende byggeplads i Odense. Omkring 600 besøgende var mødt op for at grave i jorden sammen med arkæologer fra Odense Bys Museer i et arrangement arrangeret af Nyt OUH.

De mange besøgende var suppleret af regionsrådsformand Carl Holst (V), administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund fra OUH/Sygehus Svendborg og Odenses borgmester, Anker Boye.

Marken bag Syddansk Universitet har de seneste to uger været velbesøgt af arkæologer, der ved hjælp af gravemaskiner har gennemsøgt området i håb om, at finde gravpladser eller skatte fra fortiden.

Med otte 100 meter lange søgegrøfter på en meters bredde har arkæologerne trawlet området for spor af de fynske forfædre, inden de nye universitetssygehus sætter sig tungt på grunden.

Metaldetektorerne havde ualmindelig travlt på byggegrunden bag Syddansk Universitet. Fotos: Jakob Fynsk

I løbet af søndagen kunne børn prøve lykken som arkæologer på afmærkede områder, hvor der var fangstgaranti på fortidens fund, og rundt omkring kunne de besøgende høre distinkte bip-lyde fra metaldetektorer.

De moderne arkæologiværktøjer stod i skarp kontrast til udklædningen på de rollespillere, der var mødt op i fortidens hippeste mode.

Nogle af de mindre arkæologer fik lov til at låne udstyr fra en tid for længe siden.

Museumsinspektør fra Odense Bys Museer, Jesper Hansen oplyser, at der i løbet af de sidste par uger er fundet spor fra bondestenalderen og bronzealderen.

Blandt andet har arkæologerne fundet en stor stenøkse, og derudover en meget fin økse, som Jesper Hansen formoder, er en del af en ofring til guderne. Tidligere har man fundet guldskatte i området med sværdskedebeslag, guldringe og smykker.

En veloplagt projektdirektør for Nyt OUH, Niels Mortensen og en ligeså veloplagt regionsrådsformand, Carl Holst (V).

Det er normal kutyme, at man afsøger jorden inden større byggeprojekter, og nu skal marken gensås, så den står klar med afgrøder til næste år. Fundene fra området har dog vækket interessen hos museumsinspektøren.

- Vi har nogle brønde og nogle grubber, som vi skal have kigget lidt nærmere på, og vi afventer, hvornår vi kan komme til at grave yderligere.

Rigtig mange havde valgt at bruge den smukke septembersøndag på en stubmark i Odenses baghave.

Foruden det arkæologiske arrangement, så fortalte medarbejdere fra Nyt OUH også om sygehusets planer.

Det nye hospital kommer til at dække omkring 234.000 kvadratmeter, og der er indtil videre budgetteret med svimlende 6,3 milliarder kroner.