Region Syddanmark vil gøre innovationscenter nationalt

Selvkørende serveringsvogne, robotstyrede bade eller brugertilpassede sengestuer. Mulighederne er enorme i Region Syddanmarks nye innovationscenter på Fyn, og nu skal hele landet have glæde af centeret.

- Region Syddanmark vil gerne føre an i jagten på bedre omsorg for patienterne, og derfor vil vi tilbyde, at virksomheder, sundhedspersonale og forskere fra hele landet kan komme og udvikle velfærdsteknologi i Odense, fortæller regionsrådsformand, Carl Holst (V).

Carl Holst afholder i dag et møde med indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V), og her vil regionsrådsformanden forklare, hvorfor Region Syddanmark nu gør centeret nationalt.

- Jeg vil fortælle ministeren, at vi nu stiller centeret til rådighed for hele landet. Der er ingen grund til, at en god idé skal begrænses til én region, siger Carl Holst

Center for brugerfokuseret innovation fungerer som et værksted, hvor sundhedspersonale i fællesskab med private virksomheder kan udvikle hele sygehusafsnit eller teknologi, der kan hjælpe patienter og sundhedspersonale. Og netop velfærdsteknologien er et af fokuspunkterne. Centeret, der er Europas første, skal være en dynamo i udviklingen af helt nye opfindelser inden for velfærdsteknologi – et område som Region Syddanmark i forvejen satser på.

Velfærdsteknologi omfatter alt fra selvkørende senge til blodprøvetapningsrobotter og smarte computersystemer. Og det er her, Region Syddanmark mener, at hele Danmark skal skabe fremtidens arbejdspladser i takt med, at industriarbejdspladserne forsvinder.

- Vi håber, at regioner, private virksomheder og sundhedspersonale fra hele landet vil være med til at dele og udvikle idéer, så vi kan skabe en smeltedigel, der skaber et bedre sundhedsvæsen og samtidig skaber flere job til gavn for os alle, siger regionsrådsformanden.

Velfærdsteknologien kan også frigøre sundhedspersonalet fra arbejdsopgaver, så de bruger deres tid på patientbehandling.

I øjeblikket har det 700 kvadratmeter store center opført en model af en fælles akutmodtagelse bygget op af hvide spånplader og træbjælker. Udvikling og opbygning af modellerne er det første skridt på vejen mod et sygehusafsnit, der er afstemt i forhold til personale, udstyr og ikke mindst patienterne.

Ved at bygge og afprøve modellerne i centeret undgår man uhensigtsmæssige arbejdsgange, og samtidigt sikrer man bedre arbejdsforhold for personalet.

Region Syddanmark indviede centeret i starten af september med besøg fra blandt andet statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). På nuværende tidspunkt har flere regioner allerede henvendt sig til centerets chef, Ole Vestergaard Poulsen med konkrete projekter, som skal udvikles i Odense.