EU-millioner kommer endelig i arbejde

74 mio. kr. tikker nu ind på Sønderborg Kommunes konto til hjælp til de ledige som følge af massefyringerne på Als. Pengene går til blandt andet omskoling, uddannelse og jobtræning til de ca. 500 personer, som endnu ikke har fundet anden beskæftigelse.

Et helt års venten er nu slut for de fyrede medarbejdere fra Danfoss, Sauer-Danfoss og Linak, der mistede arbejdet som følge af finanskrisens indtog.

Allerede i morgen får Sønderborg Kommune nemlig 74 mio. kr. sat ind på kontoen. Penge der er resultatet af den fælles ansøgning, Region Syddanmark og Sønderborg Kommune sendte til EU-kommissionen for et års tid siden.

- Det er en fantastisk glædelig dag. Vi har været igennem en lang og sej proces for at kunne hjælpe de mange familier, der blev berørt af massefyringerne på Als. Og nu er det en forløsning at se pengene komme i arbejde. Det har været en lang venten, men det har været det hele værd, mener regionsrådsformand Carl Holst (V).

Håb om fast arbejde

Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard (L) glæder sig ligeledes over, at pengene nu endelig finder vej til de ledige.

- Jeg ærgrer mig over, at det har taget så lang tid at få behandlet ansøgningen i EU-systemet. Men når det er sagt, så er jeg glad for, at vi nu kan give en hjælpende hånd til 500 fyrede, så de forhåbentlig kan komme videre i deres arbejdsliv, hvad enten de kan omskoles til andet arbejde eller skal i gang med en kompetencegivende uddannelse, som efterfølgende kan give dem et fast arbejde.

Penge på den rette konto

Pengene står lige nu på en konto hos Erhvervs- og Byggestyrelsen, der formelt har stået bag ansøgningen. Senere i dag underskriver Sønderborg Kommune en såkaldt tilsagnsskrivelse, og så vil pengene blive overført til kommunens konto.

- Vi har forberedt os på denne dag. De ledige har allerede fået det første brev, og sekretariat, uddannelsesinstitutioner og jobcenteret er alle klar til at sætte gang i aktiviteterne straks efter årsskiftet, siger Aase Nyegaard.

Krav om brugen af pengene

Og Sønderborg Kommune har travlt. Med pengene følger en række krav. Eksempelvis må indsatsen for EU-midler kun vare i to år fra ansøgningen blev indleveret – hvilket den blev for et år siden – så der er altså mindre end et år tilbage til indsatsen. Helt præcist hedder skæringsdatoen 1. oktober 2011.

Dernæst er pengene øremærket til de lediges cpr-numre. Ergo kan de mange millioner kun bruges til de cpr-numre, der blev registreret som ledige, da ansøgningen til Den Europæiske Globaliseringsfond blev indgivet – og som stadig er ledige. Det betyder også, at Sønderborg Kommune langtfra kommer til at bruge alle 74 mio. kr., da omkring 1.100 af de fyrede enten har fundet andet arbejde eller er kommet i gang med en uddannelse.

BAGGRUND:

• I 2008 og 2009 mistede 1.641 medarbejdere på Als deres job som følge af finanskrisen. Krisen tvang de tre store virksomheder til drastiske og pludselige nedskæringer, som altså resulterede i fyresedler til de mange ansatte.
  • Det fik Syddansk Vækstforum, Region Syddanmark og Sønderborg Kommune til at søge Globaliseringsfonden om i alt 74 mio. kr. til at finde ny beskæftigelse til de ledige.
  • Region Syddanmark har desuden medvirket til to andre ansøgninger til Den Europæiske Globaliseringsfond, som er ved at blive behandlet i EU-systemet. Ansøgningerne ender forhåbentlig ligesom Sønderborg-ansøgningen med at komme globaliseringsramte fyrede fra LM Glasfiber og Lindø til gode.
  • Desværre er Syddanmark ramt en ny massefyring, nemlig 235 medarbejdere på Vestas Towers i Rudkøbing. Samlet kan 2.900 Vestas-medarbejdere se frem til en fyreseddel, hvor hovedparten er tilhørende i Region Midtjylland. De hårdest ramte lokalområder er imidlertid Langeland og Nakskov. Som reaktion på dette har Carl Holst sendt et brev til sin kollega Bent Hansen i Region Midtjylland, som opfordres til at koordinere en eventuel ansøgning til EGF om Vestas-fyringer. Region Midtjylland har taget positivt imod ideen.