Nødvendig udvidelse af Fertilitetsklinikken på OUH

Selv om der er et nyt universitetshospital på vej i Odense, bliver der stadig bygget på det gamle Odense Universitetshospital. Blandt andet bliver hospitalets fertilitetsklinik ombygget og flere afdelinger får nyt udstyr.

Det er regionsrådet, der har bevilget pengene på deres seneste møde mandag den 22. marts og ifølge Stephanie Lose (V), formand for regionens Sygehusstrukturudvalg, er udbygningen nødvendig for overhovedet for at kunne fortsætte driften.

"Selv om vi skal til at bygge et nyt universitetshospital bliver vi stadig nødt til at sørge for, at der ordentlige fysiske rammer for patienterne og medarbejderne nu og her. Udvidelserne sker for at kunne leve op til de krav som henholdsvis Lægemiddelstyrelsen og Arbejdstilsynet har været inde og påpege. De krav lytter vi selvfølgelig til," forklarer hun

Ifølge afdelingsbiolog Karin Erb på Fertilitetsklinikken på OUH er ombygningen simpelthen nødvendig for, at de kan fortsætte driften.

"Da Vævsloven trådte i kraft i 2007 blev der indført en række skærpede krav til håndtering af væv, herunder håndtering af æg og sæd. For at leve op til disse krav er det nødvendigt at gennemføre den nu tiltrådte beslutning om at udvide fertilitetsklinikkens fysiske rammer, for at få myndighedernes tilladelse til at udføre fertilitetsbehandling på Odense Universitetshospital," forklarer hun.

Ombygning af Fertilitetsklinikken på OUH sker på baggrund af, at Lægemiddelstyrelsen tilbage i juni 2009 konstaterede, at laboratorielokalerne ikke var egnede til klinikkens aktiviteter. Desuden etableres der syv bækkenkogere på hæmatologiske og pædiatriske afdelinger, for at efterleve Arbejdstilsynets regler om fordampning af cytostatika. Der etableres også lukkede kabinetter på afdeling A, Z, O, F og T til håndtering af formalin fra eksterne leverandører.

Udgifterne til de tre projekter udgør ca. syv mio. kr.