Forskeruddannelse i Region Syddanmark får et løft

Region Syddanmark satser benhårdt på forskning indenfor sundhedsområdet. Regionsrådet har på regionsrådsmødet mandag den 22. marts vedtaget, at regionens forskningsbudget fremover fast skal tilføres 25 millioner kroner.

Som en del af bevillingen vil Region Syddanmark tilbyde et ekstra optag af 40 forskerstillinger til Ph.d.-studerende, som altså skal være en fast del af de fremtidige budgetter. Region Syddanmark vil hermed i samarbejde med Syddansk Universitet skabe bedre vilkår for forskningsmiljøet.
Den massive oprustning på forskningsfronten skal hjælpe med at udvikle de syddanske sygehuse, så de kan konkurrere med de bedste i Danmark og i udlandet.

En god investering

- En stærk forskningsindsats er en forudsætning for et sundhedsvæsen i fremdrift og udvikling. Derfor er det en god investering, når vi i regionsrådet tilfører forskningen 25 millioner mere om året. I sidste ende betyder det mere sundhed til borgerne, fortæller regionsrådsformand, Carl Holst (V).

Siden 2009 har regionsrådet i Region Syddanmark ekstraordinært tildelt 20 millioner om året til Ph.d.-projekter, og de midler er nu gjort til en fast post på de regionale budgetter. Der har tidligere været stor interesse i at få del i regionens ekstra forskningsmillioner, hvor over 90 ansøgere måtte kæmpe om de kun 40 pladser.

Karrierestøtte

Foruden de 20 millioner skal der afsættes 5 millioner til at fremme forskernes karrierer, så de får mulighed for at kombinere patientbehandling med forskning.

- Vi skal være blandt de bedste indenfor forskningen i Danmark og i udlandet, og derfor skal vi have fat i den underskov af lyse hoveder, der befinder sig i vores uddannelsessystem. Derudover skal vi fastholde vores dygtige forskere, og give dem optimale vilkår for at skabe gode resultater for Region Syddanmark, siger formand for regionens sundhedsvisionsudvalg, Poul-Erik Svendsen (S).