Indvielse af tilbygning på Æblehaven

Æblehaven, der er et bo– og aktivitetstilbud for voksne blinde/døvblinde personer i Kolding, er blevet ombygget så beboerne nu får egne lejligheder i stedet for små værelser.

Region Syddanmark indvier ombygningen af Æblehaven onsdag den 2. juni. Byggeriet er en kombination af renovering af bestående bygninger og en udvidelse med et nybyggeri.

Indtil i dag har beboerne på Æblehaven kun haft et værelse på ti kvadratmeter uden eget bad. Tilbygningen betyder, at beboerne nu får toværelses lejligheder med eget bad, toilet og køkken.

Æblehaven var oprindelig en afdeling under Koldingfjord, som igen var en del af Brejning-institutionen. I 1990 blev Æblehaven etableret som en selvstændig institution med egen ledelse. I dag er Æblehaven fortsat et selvstændigt socialt tilbud for udviklingshæmmede, men hører under Region Syddanmark.

I anledning af indvielsen vil Region Syddanmark gerne invitere pressen til at deltage i indvielsen, hvor regionsrådsformand Carl Holst (V) holder en kort tale.

Arrangementet foregår onsdag den 2. juni fra kl. 10.00 – 12.00 på Fjordvej 160, Kolding.

Fakta:

• Æblehaven er et bo– og aktivitetstilbud for voksne blinde/døvblinde personer med omfattende funktionsnedsættelser. Æblehaven hører under Region Syddanmark. Institutionen er blevet ombygget så det sociale tilbud nu råder over 600 kvm nybyggeri, som er de nye boliger, samt 180 kvm fælles areal og i alt 750 kvm dagcenter, serviceareal og administration.
  • Ombygningen er et resultat af det byggeri, som det daværende Vejle Amt påbegyndte for seks år siden.
  • Under byggeriet har beboerne været genhuset på Kløverhøj Plejecenter i Kolding.
  • Den samlede pris på ombygningen af Æblehaven er 18,5 mio. kr.