Nu skal borgerne på banen

Senest om syv år lukker den sidste afdeling på sygehuset i Haderslev, og det centralt beliggende område og bygningerne skal have nyt liv med nye aktører.

Derfor inviterer Region Syddanmark til et informationsmøde i Haderslev 13. september 2010. Her kan interesserede blive informeret om fremgangsmåden for lukningen, og hvordan de selv kan blive aktive medspillere i den videre proces. På mødet vil der blive fortalt om sygehusets bygninger, så deltagernekan få en fornemmelse af, hvad bygningerne kan bruges til.

Allerede i begyndelsen af september går et debatforum i luften på nettet. Formålet er at give borgere, erhvervs- og interesseorganisationer mulighed for at komme med spændende forslag til, hvordan området også fremover bliver et aktiv for byen og regionen.

- Selvom der er lang tid til 2018, skal vi allerede nu overveje, hvordan de ledige kvadratmetre i Haderslev kan bruges fremadrettet og her er borgernes indspark vigtigt. Vi vil sikre, at alle muligheder har været på bordet, inden vi træffer den endelige beslutning, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Haderslevs viceborgmester H.P. Geil (V) håber, at borgerne vil møde talstærkt op til informationsmødet, og at de vil bidrage med gode ideer bagefter.

- Med det netbaserede debatforum får borgerne en unik mulighed for at tage udfordringen op og præge processen med gode ideer til, hvordan vi bedst udnytter de ledige bygninger. Frem for alt er det vigtigt, at vi nu fokuserer på muligheder frem for begrænsninger, understreger altså H.P. Geil.

De nærmere detaljer omkring informationsmødet i Haderslev 13. september vil blive annonceret gennem lokale medier i ugerne op til arrangementet.

Fakta

Sygehuset i Haderslev lukkes som en konsekvens af den nye sygehusstruktur for Region Syddanmark, som regionsrådet vedtog i december 2007. Lukningen sker gradvist og sidste afdeling lukkes senest i 2018.