Indvielse af døgndækkende akutbil i Rødding

Torsdag 14. januar indvier Region Syddanmark en døgndækkende akutbil i Rødding. Indvielsen er et led i Region Syddanmarks plan om at sende flere akutbiler og lægebiler på vejene.

Planen blev skudt i gang i september måned sidste år med flere indvielser af ambulanceberedskaber, læge- og akutbiler forskellige steder i regionen. Oprustningen af den såkaldte præhospitale indsats fortsætter nu ved, at der fra januar måned indsættes akutbiler i Grindsted og Rødding, mens der i Kolding oprettes en døgndækket lægebil med direkte tilknytning til sygehuset i Kolding.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) vil være tilstede og markere indvielsen af den døgndækkende akutbil i Rødding. Regionsdirektør Erik Møberg fra Falck fortæller om akut- og lægebilerne og om samarbejdet med Region Syddanmark.

Indvielsen finder sted i lægehusets kantine: Torsdag 14. januar kl. 9.00-10.00.
Adressen er Louisevej 15, 6630 Rødding.

Pressen er velkommen.

Fakta

1. september 2009 trådte en ny aftale i kraft mellem Region Syddanmark og Falck. Aftalen betyder, at Falck er operatør på al ambulancekørsel og liggende transport. Falck driver også Region Syddanmarks nye vagtcentral i Odense.

Flere lægebiler, akutbiler og ambulancer, den såkaldte præhospitale indsats, skal sikre bedre behandling på skadesstedet overalt i Region Syddanmark. De første minutter efter en ulykke kan nemlig være afgørende for, hvordan man klarer sig.

En akutbil er bemandet med en såkaldt paramediciner. Det er en specialuddannet redder. En lægebil er bemandet med speciallæger. Ambulancen henter den syge og bringer hurtigt den syge til nærmeste relevante sygehus.

Yderligere oplysninger om arrangementet:

Pressekonsulent Hanne Kopp, mobil 2920 1872 eller hanne.kopp@regionsyddanmark.dk.