Syddanmark satser på grønne job

Regeringen har et mål om at mindske CO2 udledningen og samtidig skabe flere job. I Region Syddanmark er arbejdet allerede i gang.

Region Syddanmark står stærkt rustet til at løse udfordringen om mere grøn energi, som torsdag og fredag, 25. og 26. februar, er i centrum, når regeringens Vækstforum mødes hos Semco Maritime i Esbjerg for at analysere fremtidens erhvervsmuligheder.

Regeringens mål er, at Danmark skal være fri af fossile brændsler på længere sigt, og at CO2 udledningerne mindskes. Det kræver mere grøn energi, og at vi bruger mindre energi. Vi skal være blandt de mest energieffektive lande.  Hvis satsningen lykkes venter et milliardmarked og i tusindvis af nye arbejdspladser

De muligheder har Region Syddanmark allerede fokus på. Regionen bruger således klimaudfordringerne som drivkraft for erhvervsudvikling og vækst.

- Danmark står med to store udfordringer. CO2 udslippet skal reduceret, og vi skal have skabt nye arbejdspladser. Krisen har ramt meget hårdt og meget tidligt i Syddanmark, og derfor er vi allerede langt fremme i arbejdet med at udvikle fremtidens arbejdsmarked, og her kommer den grønne energi til at spille en væsentlig rolle, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Regionen har i forvejen betydelige erhvervsstyrker inden for energieffektivisering og offshore. Energieffektivitet og vedvarende grøn offshore energi er derfor centrale indsatser.

Syddansk Vækstforum støtter således en lang række energiprojekter med et samlet budget på ca. 175 mio.kr. og regionen har netop søsat to store initiativer: Lean-Energy Cluster og Alliancen for Grøn Offshore Energi.