Sygehus Sønderjylland er i front

Mange års hårdt arbejde med fokus på kvalitet og patientsikkerhed giver nu Sygehus Sønderjylland et væsentligt forspring i forhold til kollegaerne på landets andre sygehuse.

Sygehus Sønderjylland blev mandag 20. december det første offentlige sygehus, der har formået at blive godkendt i forhold til Den Danske Kvalitetsmodel. Godkendelsen blev markeret med en reception 21. december i Aabenraa, hvor konstitueret administrerende chef Michael S. Hansen, sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard og regionsrådsformand Carl Holst (V) blandt andet deltog.

- Jeg er rigtig glad for, at Sygehus Sønderjylland nu modtager et synligt bevis på deres hårde og systematiske arbejde med kvaliteten. At et offentligt sygehus bliver akkrediteret som ét af de fire første sygehuse i Danmark er en imponerende præstation, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Den Danske Kvalitetsmodel er et omfattende kvalitetssystem, som skal skabe større patientsikkerhed og bedre patientforløb i hele sundhedsvæsenet. Modellen består af et sæt kvalitetsstandarder, som blev overdraget til sygehusene i august 2009, og sygehusene skal leve op til disse standarder for at blive godkendt og få den såkaldte akkreditering.

Eneste offentlige sygehus

Foruden Sygehus Sønderjylland modtog Kong Christian X's Gigthospital i Gråsten, Privathospitalet Hamlet og Privathospitalet Mølholm også den såkaldte akkreditering. De fire sygehuse er de allerførste, der modtager akkreditering til Den Danske Kvalitetsmodel, og SHS’ plads i feltet er bemærkelsesværdigt, da de som et offentligt sygehus blandt andet arbejder med en meget større organisation.

Mange forskellige tiltag

Sygehuset har blandt andet gennemført kontroller med at få udsendt udskrivelsesbreve til tiden, derudover vurderer sygehuset to gange om året patientklager for at finde eventuelle svagheder. Personalet prøver også at være opmærksom på at få fjernet papirer med personlige oplysninger, når lægerne og sygeplejerskerne forlader arbejdspladsen og alle indlagte patienter har armbånd på for at sikre, at de får den rigtige behandling.

Sygehus Sønderjylland har fået en akkreditering med bemærkninger. Det vil sige, at der er punkter, hvor sygehuset skal forbedre sin indsats. Det samme har Kong Christian X's Gigthospital i Gråsten og Privathospitalet Hamlet. Privathospitalet Mølholm er den eneste, der er sluppet igennem nåleøjet uden bemærkninger.