Statsministeren åbner Region Syddanmarks innovationscenter

En stor betonbygning danner rammen om Danmarks første innovationscenter. Bygningen er på størrelse med en stor idrætshal og stor nok til at rumme de store ambitioner og høje forventninger, som hele Region Syddanmark har til centeret.

Fredag 3. september klokken 15:00 på adressen Forskerparken 10, 5230 Odense M slår innovationscenteret dørene op for pressen og særligt inviterede.

Innovationscenteret for brugerdrevet innovation fungerer som et stort værksted, hvor læger, sygeplejersker, portører, patienter og private virksomheder er med til at udvikle udformningen og indretningen i fremtidens sygehuse.

Realistiske modeller

Alle modeller bygges i naturlig størrelse, og derefter bliver de gennemprøvet af personale, der har sin gang på regionens sygehuse. Centeret kan huse flere etager, og det er muligt at køre ambulancer helt ind i hallen for at sikre sig, at centerets testscenarier bliver så troværdige som muligt.

Innovationscenteret har i samarbejde med sygehuspersonale allerede opbygget en model af en fælles akutmodtagelse, som bliver fremtidens slusesystem på sygehusene. Den fælles akutmodtagelse skal via et hold af speciallæger sortere i patienterne, og sende dem ud til de rigtige afdelinger.

Udviklingen af modellen af den fælles akutmodtagelse har taget cirka 3 måneder og selve byggeriet af modellen har taget omkring én måned.

Der vil være mulighed for at se den nyudviklede afdeling i fuld funktion med blødende patienter, travle sygeplejersker og kyndige læger. Statsminister Lars Løkke Rasmussen vil forestå den officielle åbning, hvor regionrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V) og centerchef Ole Vestergaard Poulsen vil holde taler.