Syddanmarks største byggeri kommer nærmere

Det nye sygehus, der skal erstatte Odense Universitetshospital, står på tærsklen til at blive mere end bare politiske tanker og lægefaglige drømme. Mandag d. 26. april udpegede regionsrådet de seks konsortier, der får mulighed for at deltage i konkurrencen om at tegne Region Syddanmarks nye supersygehus.

- Vi har valgt seks konsortier, som alle opfylder kravene til teknisk kompetence og økonomisk formåen. Velvidende at det her er en lang proces, er vi sikre på, at vi med valget af de seks konsortier er på rette spor, fortæller regionsrådsformand Carl Holst (V).

De udvalgte konsortier er:

• Konsortium bestående af Henning Larsen Architects A/S, Friis & Moltke A/S, Arkitektfirmaet TKT A/S, COWI A/S og Rambøll Danmark A/S med en række underrådgivere
  • ALECTIA A/S med en række underrådgivere, blandt andet CREO Arkitekter A/S, Aarhus Arkitekterne A/S, 3xN A/S og Lohfert & Lohfert A/S
  • Konsortium CuraVita bestående af følgende fire firmaer: Arkitema K/S, Narud Stokke Wiig Arkitekter & Planlæggere A/S, Hospitalitet A/S og Grontmij I Carl Bro A/S med en række underrådgivere
  • IHA Konsortiet bestående af Sweco Architects AB, Davis Langdon, Cubo Arkitekter A/S, PLH Arkitekter A/S, Mangor og Nagel, og ISC Rådgivende Ingeniører A/S med en række underrådgivere
  • Konsortiet Medic OUH bestående af KHR Arkitekter A/S, White Arkitekter AB, Dall & Lindhardtsen, WSP Sverige AB, EKJ Rådgivende Ingeniører A/S og Oluf Jørgensen A/S med en række underrådgivere, og
  • Konsortiet HEALTHBY bestående af Dissing + Weitling Architecture A/S, Medplan A/S Arkitekter og Buro Happold Ltd. med en række underrådgivere.

En omhyggelig proces

Valget af de seks konsortier er første trin i en omhyggelig proces for at finde det konsortium, der kan leve op til Region Syddanmarks krav.

Efter udvælgelsen af de seks konsortier begynder den næste fase og den egentlige konkurrence, hvor hvert af konsortierne udarbejder og fremlægger deres projekt ud fra et konkurrencemateriale som regionsrådet udleverer i starten af august – tre måneder før afleveringsfristen.

I starten af 2011 bliver en til tre vindere valgt, og derefter begynder den sidste fase, som er en forhandling med konkurrencevinderne. Processen afsluttes i foråret 2011, hvor ét enkelt konsortium udvælges.

Det syddanske fyrtårn

Det nye universitetshospital bliver et moderne sygehus, der sætter mennesket først. Patienten, de pårørende og medarbejderne skal sikres et godt fysisk og psykisk miljø.
Derudover skal sygehuset fokusere på logistik, nye teknologiske erfaringer og mere effektive arbejdsgange. Regeringen har givet et foreløbigt ja til et byggeri på 6,3 milliarder kroner. Dermed vil sygehuset blive Region Syddanmarks dyreste byggeri.

- Oplægget til vores nye universitetshospital er ambitiøst, bæredygtigt og med fokus på udvikling og innovation. Jeg er helt overbevist om, at Region Syddanmark er i færd med at skabe et fyrtårn i det danske sundhedsvæsen, som andre vil bruge som pejlemærke fremover, fortæller Carl Holst.

Som det eneste sygehus i landet bliver det nye sygehus bygget sammen med et helt universitet. Sygehuset bliver placeret syd for Syddansk Universitet, hvor et nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet bliver det aktuelle koblingspunkt, der skal sætte fokus på udviklingen og samarbejdet mellem hospital og universitet.

En del af projektkonkurrencen – der er udskrevet i et samarbejde mellem Region Syddanmark og Universitets- og Bygningsstyrelsen – er derfor også at give et bud på, hvordan det nye sundhedsvidenskabelige fakultet skal se ud.

Det nye sygehus skal tages i brug i 2018-2020.