Region Syddanmark fejrede indvielse af udvidelse

Et stort antal regionale medarbejdere i Region Syddanmark kan nu få arbejdspladser i Regionshuset på Damhaven i Vejle. Bygningen, som populært kaldes ’Røde orm’, fik et nyt 40 meter langt hoved, da omkring 1700 kvadratmeter energirigtigt byggeri blev indviet på en solskinslun aprildag, og det var en glad regionsrådsformand, der kunne holde tale og gøre status over byggeriet.

- Budgetoverskridelser og overskridelse af deadlines har været et hyppigt problem i offentlige byggerier, og derfor er det dejligt, at vi har kunnet bygge den nye afdeling billigere end budgetteret og ikke mindst til tiden, fortæller regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Omkring 100 mennesker deltog ved indvielsen af den nye tilbygning til Regionshuset. Fotos: Jørgen Diswal

Familien under ét tag

Byggeriet er en tilbygning på det allerede eksisterende Regionshus. De nye lokaler betyder, at 78 af regionens medarbejdere, der ellers har arbejdet rundt omkring på andre adresser i Vejle, kan blive samlet på Damhaven.

- Jeg er rigtig glad for, at vi nu kan huse endnu flere af vores administrative medarbejdere i Regionshuset. Det gør vores kommunikation lettere i internt, og det kan være med til at skabe sammenhængskraft og et stærk fællesskab i Region Syddanmark-familien, fortæller Carl Holst.

Regionsrådsformanden understregede i sin tale til indvielsen, at tilbygningen ikke kommer til at betyde, at regionens stab vokser, men at den nye tilbygning kun skal huse allerede ansatte medarbejdere.

Fokus på energibesparelser

Regionshusets nye lokaler er blevet bygget med energirigtige løsninger, og det betyder, at bygningen vil have et meget lavt energiforbrug. Blandt andet på grund af ekstra isolering i ydervæggene og solceller på taget, der dog først bliver installeret på et senere tidspunkt, og den energirigtige profil har udfordret totalrådgiveren, Rambøll.

- Udfordringen ligger i den økonomiske ramme, som vi blev bundet af. Og jo flere energioptimale tiltag, der skal ind i bygningen, og jo længere vi skal ned i energiklasse, jo større udfordring bliver det at få anlægsøkonomien til at hænge sammen, fortæller Danny Stentoft, der er direktør for Rambøll.

Direktør hos Rambøll, Danny Stentoft og regionsrådsformand, Carl Holst (V) klipper den traditionelle snor ved indvielsen.

Tiltagene har betydet, at tilbygningen er blevet kategoriseret som et energiklasse 1-byggeri.

Lyst byggeri

Regionshuset rustrøde mursten er bibeholdt i det nye byggeri, men datidens indretning med sennepsfarver og gråt i gråt er blevet skiftet ude med hvide vægge. Udadtil ligner tilbygningen den resterende den af huset – kun vinduerne skiller sig ud og det betyder masser af dagslys.

De nye omgivelser vækker glæde hos Inga Rype, der fremover skal til at arbejde i tilbygningen. Hendes afdeling arbejdede tidligere fordelt på to plan i Regionshuset, men nu skal de sidde samlet i hovedet på den røde orm.

- Vi nyder at komme i nye omgivelser med bedre lys og luft. Det gamle var jo noget slidt og mørkt - og luften var lidt tung på kontorerne, fortæller Inga Rype.

Inga Rype er én af de 78 medarbejdere, der får glæde af det nye byggeri.

Udover de større vinduer så har medarbejderne i de nye bygninger også bedre mødefaciliteter end tidligere.