Wellcome Region Syddanmark

I går dannede Comwell Kellers Park i Børkop rammen for lanceringen af et af de første projekter, der kan præsentere et konkret produkt ud fra den vision, som Vækstforum valgte at støtte tilbage i efteråret 2008.

Dagen startede klokken 10, hvor formanden for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V), bød gæsterne velkommen til den officielle åbning af Wellcome Region Syddanmark.

- Jeg tror på, at der er et behov, og dermed interesse og efterspørgsel, for at skabe sammenhæng mellem arbejdsliv og fritidsliv. I Vækstforum tror vi på, at der er et stort potentiale for et wellness koncept skabt til danske forhold. Hvis ikke det er i vores region, at vi er kreative og opfinder og udnytter de muligheder der er, så er der bare andre der gør det før os, blandt andet derfor har vi valgt at støtte det her projekt, sagde Carl Holst.

Tovholder på projektet er Visit Vejle, og derfor var det turismechef Morten Damgaard der efterfølgende præsenterede projektet for tilhørerne.

Inden frokost var der tid til et oplæg fra journalist og forfatter Line Baun Danielsen, om sund kost og motion som løftestang til sundhed og stressforebyggelse.

Resten af dagen kunne deltagerne på konferencen smage, føle, se og høre, hvad WellCome Region Syddanmark handler om; syddanske kvalitetsoplevelser indenfor spa, fødevarer, natur, forebyggelse og sundhed. Idéudviklerne bag præsenterer hvert deres koncept og laver aktiviteter, som illustrerer de nye produkter.

Et af koncepterne omhandler eksempelvis stressforebyggelse og stressbehandling, hvor spa-centrenes faciliteter og behandlinger kombineres med aktiviteter, som bygger på viden fra nogle af de førende stresseksperter i Danmark.

Under WellCome-brandet udspringer der fra start seks forskellige, overordnede koncepter – WellCome Food, WellCome Balance, WellCome Care, WellCome Supreme, WellCome Active og WellCome Inspire.

Under disse koncepter udbydes i alt 10 forskellige produkter/ophold. De er WellComes spydspidser, som skal positionere WellCome-brandet.

Fakta:

WellCome er et innovationsforløb for virksomheder og organisationer i Region Syddanmark, der skal udvikle nye produkter og en helt ny markedskategori, der omhandler wellness og sundhed sammentænkt i turistoplevelser.

Målet er at udvikle wellness- og sundhedsturismen i Region Syddanmark og derigennem skabe øget turistomsætning og omsætning for relaterede erhverv i regionen. Dette gøres gennem udvikling af nye koncepter og produkter inden for den nye markedskategori, som markedsføres gennem det fælles sundhedsbrand ”WellCome”.

WellCome skal både brande markedskategorien, dens koncepter og produkter samt den syddanske region.

Fælles for deltagerne er, at de arbejder med spa, wellness, fødevarer, økologi, sundt friluftsliv, turisme, sundhed, rekonvalisering eller forebyggelse.

Projektet startede i 2009 og varer to år og seks måneder med afslutning 30. juni 2011. Målet er, at den fortsatte drift af brandet WellCome varetages af et sekretariat.