Penge skal få hjulene i gang

Viden, gode ideer og kreative tanker skal være med til at skabe nye arbejdspladser i Syddanmark. Og det kan måske gå lidt lettere, hvis de mulige projekter får en økonomisk håndsrækning.

Derfor holder Region Syddanmark nu en række møder for virksomheder og iværksættere, hvor der bliver mulighed for at høre om de forskellige støttemuligheder.

- Der er så mange forskellige støtteordninger, at det kan virke som lidt af en jungle at begive sig ud i. Men vi har en fælles interesse i at få ryddet stien for virksomhederne, for vi har hårdt brug for arbejdspladserne, siger Mikkel Hemmingsen, der er udviklingsdirektør i Region Syddanmark.

Syddanmark har været hårdt ramt af krisen og mange tusinde har mistet jobbet som følge af blandt andet massefyringerne på Lindøvæftet, Danfoss og LM Glasfiber.

Fyringerne har ikke alene været et farvel til mange job, det har også været et hurtigt farvel til den traditionelle industriarbejder.

- Lige nu leder vi efter de arbejdspladser og innovative mennesker, som kan skabe omstilling fra industri til viden- og oplevelsesøkonomi. Det er den helt store udfordring, siger Mikkel Hemmingsen.

På møderne, som holdes i samarbejde med de lokale erhvervsråd i Kolding, Haderslev, Vejen, Odense og Sønderborg, vil fire større emner og de tilhørende støtteordninger blive gennemgået.

• Iværksætteri og virksomhedsudvikling.
  • Forsknings og udviklingssamarbejde
  • Tilbud til den enkelte virksomhed '
  • Efteruddannelse og kompetenceudvikling

Fakta:

Region Syddanmark fortæller på tre møder om de forskellige støtteordninger for virksomheder:

26. april i Kolding Uddannelsescenter, Ågade 27.

Tilmelding senest 21. april på www.businesskolding.dk

28. april på Lindø-værftet, Lindøalleen 150, Munkebo.

Tilmelding senest 26. april på www.udviklingodense.dk

12. maj på Alsion, Sønderborg.

Tilmelding senest 7. maj på info@set-sonderborg.dk

Alle informationsmøder er fra kl. 12.30 til 16.30