Ny strategi for det grænseoverskridende samarbejde

Det videre samarbejde over grænsen mellem Region Syddanmark og Schleswig-Holstein bliver drøftet på et møde mellem regionsrådsformand Carl Holst (V) og ministerpræsident Peter Harry Carstensen (CDU) fredag den 11. september 2009.

Mødet finder sted i Kiel og emnet vil være at få lagt en ny strategi for det grænseoverskridende samarbejde. Den ny strategi vil sørge for, at der bliver bygget flere projekter på. Temaerne i den ny strategi er bl.a. at nedbryde barrierer og at udvikle styrkepositioner inden for velfærdsteknologi, oplevelsesøkonomi og energi.

Regionsrådsformand i Region Syddanmark Carl Holst (V) og ministerpræsident i Schleswig-Holstein Peter Harry Carstensen (CDU) vil sammen skrive under på årsplanen for 2009-2010.

I forbindelse med mødet bliver der holdt et pressemøde, hvor deltagerne vil fortælle mere om samarbejdet og om indholdet i årsplanen og hvor pressen vil kunne stille spørgsmål.

Pressemødet finder sted fredag 11. september kl. 12:00. Adressen er: Kieler Yachtclub, Hindenburgufer 70, 24105 Kiel.

Udover regionsrådsformand Carl Holst deltager fra dansk side også regionsrådsmedlem Jens Andresen (V), formand for Region Sønderjylland-Schleswig og regionsrådsmedlem og formand for udvalget for regional erhvervspolitik og international samarbejde, Karsten Uno Petersen (S).
Fra tysk side deltager foruden ministerpræsidenten erhvervsminister Jörn Biel, Schleswig-Holstein og overborgmester Tscheuschner, Flensburg, Region Sønderjylland-Schleswig.