Penge fra Syddansk Vækstforum skal sikre job på Sydfyn

Med et beløb på 350.000 kr. vil Syddansk Vækstforum være medvirkende til at fremtidssikre jern-, metal- og mekatronikbranchen på Sydfyn.

Det er de sydfynske kommuner, der i samarbejde med Odense og Assens kommune, vil sætte fokus på innovations muligheder i jern-, metal- og mekatronikbranchen.

Projektet er en forundersøgelse, der skal indsamle viden om de unikke udfordringer og innovationsbarrierer, der er inden for jern-, metal- og mekatronikbranchen.

- Hvis yderområderne på Sydfyn skal beholde virksomheder og arbejdspladser inden for produktionserhvervene, skal virksomhederne hele tiden udvikle deres produkter til at konkurrere på det globale marked. De skal være førende på innovation, design og teknologi. Ellers ser fremtiden dyster ud, siger direktør for Regional Udvikling i Region Syddanmark, Mikkel Hemmingsen.

På sigt er formålet med undersøgelsen, at finde ud af hvordan man bedst forbereder en række virksomheder inden for traditionel industriproduktion, til udfordringen med at omstille sig til at konkurrere på vidensindhold, frem for pris.

Undersøgelsen skal give et klart billede af hvilken indsats, der giver den bedste effekt.

Fakta:

Det er de fire sydfynske kommuner Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø., samt Udviklingsrådet i Assens og UdviklingsForum Odense der deltager i projektet.

Syddansk Vækstforum har i 2009 afsat 3,3 mio. kr. til projektudvikling i yderområderne. Pengene skal bruges til at udvikle projekter, der kan bidrage til opfylde Vækstforums målsætning om højere indkomstvækst og højere værditilvækst i yderområderne.