Ambulanceberedskab i Vojens

Tirsdag 15. september blev et nyt ambulanceberedskab indviet i Vojens. Beredskabet får tilhørssted på den eksisterende Falck station i byen.

Indvielsen fandt sted den tredje tirsdag i september, men faktisk havde den døgndækkende ambulance kørt og været funktionsdygtig i godt 14 dage og havde i den tid allerede rykket ud 30 gange.

- Det bekræfter os i, at der er god brug for ambulanceberedskabet og brug for det, vi gør i forhold til den præhospitale oprustning. Folk vil ikke kunne sige, at her står noget unødvendigt grej. Tværtimod, sagde en glad regionsrådsformand, der var kommet for at klippe den røde snor over.

Carl Holst, Asta Freund og redder til indvielse i Vojens Regionsrådsformand Carl Holst, formand for sundhedsudvalget  i Haderslev Kommune, Asta Freund og ambulancebehandler  Lotte Hansen. Fotos: Jørgen Diswal.

Carl Holst, Asta Freund og redder til indvielse i Vojens Regionsrådsformand Carl Holst, formand for sundhedsudvalget i Haderslev Kommune, Asta Freund og ambulancebehandler Lotte Hansen. Fotos: Jørgen Diswal.

- Det handler om at skabe den tryghed, der bliver efterspurgt. Og om at have ekspertisen klar der, hvor borgeren kommer til skade, sagde Carl Holst (V).

Regionsrådsformanden kunne samtidig berette om, hvordan han fjorten dage tidligere havde været til indvielse af akutbilen i Fåborg. Her måtte mandskabet midt under seancen køre bort med bilen, da der var brug for hjælp.

Indvielse af ambulanceberedskab i Vojens, tirsdag  15. september 2009.

Indvielse af ambulanceberedskab i Vojens, tirsdag 15. september 2009.

Snor klippes af Carl Holst Regionsrådsformand Carl Holst (V) klipper snoren. Ambulance- assistent Poul-Erik Have og ambulancebehandler Lotte Hansen holder snoren.

Asta Freund fra Haderslev Kommune glæder sig over beredskabet. Formand for sundhedsudvalget i Haderslev Kommune, Asta  Freund: "Det er en glædelig anledning at stå her i dag. Det er  godt at vide, at hjælpen hele døgnet rundt er tæt på for vore  borgere. Tillykke til Vojens og opland".

Asta Freund fra Haderslev Kommune glæder sig over beredskabet. Formand for sundhedsudvalget i Haderslev Kommune, Asta Freund: "Det er en glædelig anledning at stå her i dag. Det er godt at vide, at hjælpen hele døgnet rundt er tæt på for vore borgere. Tillykke til Vojens og opland".

Regionsdirektør i Falck Erik Møberg Regionsdirektør i Falck, Erik Møberg, kunne glæde sig over, at  de første 14 dage med den nye kontrakt var forløbet rigtig  godt: "Det er en omfangsrig opgradering. og den vil give en  markant forbedring i den daglige responstid, ingen tvivl om det".

Regionsdirektør i Falck Erik Møberg Regionsdirektør i Falck, Erik Møberg, kunne glæde sig over, at de første 14 dage med den nye kontrakt var forløbet rigtig godt: "Det er en omfangsrig opgradering. og den vil give en markant forbedring i den daglige responstid, ingen tvivl om det".

Fakta

Den 1. september i år trådte den nye aftale i kraft mellem Region Syddanmark og Falck. Den aftale betyder, at Falck bliver operatør for al ambulancekørsel og liggende transport.

De tre første dage i september blev der indviet tre ambulanceberedskaber i Region Syddanmark, i henholdsvis Billund, Løgumkloster og Tinglev. Ambulancestationerne er en del af regionens nye aftale med Falck om en bedre dækning i regionen.

I september måned blev der også indsat døgndækkende akutbiler i Fåborg og i Skærbæk og døgndækkende lægebiler i Esbjerg og i Svendborg.

Den præhospitale oprustning betyder, at der fremover kommer flere lægebiler, akutbiler og ambulancer på vejene. Det betyder, at hjælpen er hurtigere fremme. Og spørgsmålet om tid kan i sidste ende betyde liv.