Valgresultat klar omkring midnat

Ved det sidste valg til regionsrådet i 2005 lå resultatet klar lidt efter midnat, så mandatfordelingen ved dette regionsrådsvalg ligger sandsynligvis klar mellem midnat og klokken et i nat.

Onsdag den 18. november tæller kommunerne de personlige stemmer til byrådene og regionsrådet op. Det betyder, at navnene på de valgte kandidater forventes klar først på aftenen den 18. november.

Valgbestyrelsen mødes torsdag

Torsdag den 19. november klokken 11 bliver valgresultatet forelagt valgbestyrelsen. Valgbestyrelsen, der består af syv politikere fra regionsrådet, skal ifølge valgloven godkende valget og dermed også beslutte, om der skal være en fintælling. Hvis valgbestyrelsen beslutter, at der skal tælles om, skal det gøres lørdag den 21. november.

Det nye regionsråd skal formelt være konstitueret inden den 15. december. Derefter påbegynder regionsrådet sit arbejde den 1. januar 2010.

926.421 stemmeberettigede

Der er omkring 1,2 millioner indbyggere i Region Syddanmark og af dem, er de 926.421 stemmeberettigede. Ved valget i 2005 var stemmeprocenten på 71,3 procent i Region Syddanmark. Det vil sige, at 649.616 ud af 910.440 stemmeberettigede satte deres kryds ved valget i 2005.