Hjælp til de fyrede på LM Glasfiber

Massefyringerne på LM Glasfiber får Region Syddanmark til at søge om penge fra Globaliseringsfonden.

Sønderjylland blev igen ramt af massefyringer, da vingeproducenten LM Glasfiber meddelte, at den lukker to fabrikker og afskediger 700 medarbejdere ud over de 400, koncernen allerede har sagt farvel til.

Det har fået Region Syddanmark til at iværksætte en plan, som samlet set skal være med til hurtigt at få de fyrede i arbejde igen.

- Med lukningen af fabrikkerne i Hammerslev ved Vojens og den ene af fabrikkerne i Lunderskov, er Sønderjylland igen blevet hårdt ramt. Det er en svær situation for de mange fyrede, og derfor er det vigtigt, at vi handler hurtigt, siger Carl Holst (V), der er regionrådsformand og også formand for Vækstforum.

- Vi har desværre efterhånden fået mange erfaringer med, hvordan vi skal agere, når der kommer så store fyringsrunder, men det betyder også, at vi kan bruge de erfaringer, vi har fået fra henholdsvis Danfoss på Als og Lindøværftet ved Munkebo, påpeger Carl Holst.

I første omgang vil Region Syddanmark tage initiativ til at samle en række af de implicerede parter i området, så der hurtigt kan sendes en ansøgning om økonomisk hjælp til EU’s Globaliseringsfond. Det vil sige Haderslev og Kolding kommuner, industriens organisationer, fagforeningerne og LM Glasfiber. Ansøgningen skal efterfølgende formelt sendes videre af regeringen. Samtidig skal det afdækkes hvilke erhvervs- og beskæftigelsesinitiativer, der skal tages.

- Vi skal have aftalt, hvordan indholdet i ansøgningen kan sikre, at vi får kanaliseret EU-midler til området, men samtidig skal vi have lavet nogle fælles vækstplaner, som kan være med til at skabe nye arbejdspladser, siger Carl Holst.

Midlerne fra Globaliseringsfonden kan f.eks bruges til en ekstraordinær indsats såsom omskoling, efteruddannelse eller videreuddannelse af de afskedigede medarbejdere.

Penge fra globaliseringsfonden er øremærket til områder, der er ramt af massefyringer, og i forvejen har Vækstforum søgt om penge til Als, hvor Danfoss har afskediget over 1.000 medarbejdere, ligesom der er arbejdet på at gøre en ansøgning klar, når de varslede fyringer på Lindøværftet kommer i 2010.