Briller skal forebygge spirituskørsel

Region Syddanmarks Alkohol og Trafik undervisere tager nu nye midler i brug. En promillebrille giver kursisterne mulighed for, i ædru tilstand, at opleve hvordan det er at have en promille på 1,0.

For at AT-kurserne for spiritusbilister ikke blot skal være tørre tal og tavleundervisning, tænker underviserne på alkohol- og trafikkurserne nu i nye baner. Region Syddanmarkog de fire andre regioner, som står for AT-kurserne, tager nu promillebrillerne i brug.

”I stedet for, at vi med en planche forklarer, hvad der sker med kroppen, så kan kursisterne med de her nye promillebriller selv mærke, at de har svært ved at koordinere bevægelser, gå lige og koncentrere sig om en opgave. I forlængelse af at prøve brillerne, vil vi tale om, hvad det ville betyde, hvis man sad bag rattet med den samme promille, som med brillerne,” forklarer Region Syddanmarks AT-koordinator Vivi Dixen Eggert.

Promille i praksis

Promillebrillerne giver på en anderledes og effektfuld måde AT-kursisterne en praktisk fornemmelse af, hvad der sker, når man har en promille på 1,0 blandt andet ved, at de i ædru tilstand kan observere deres medkursister agere med brillerne på.

Baggrund

Siden 1. september 2002 har alle personer med ubetinget eller betinget førerretsfrakendelse på grund af spirituskørsel, skullet deltage i et A/T-kursus for at kunne beholde/generhverve kørekortet. Det er de fem regioner, som afholder kurserne. Brugen af de nye promillebriller er resultatet af et samarbejde mellem de fem regioner og Bryggeriforeningen.