Sange fra Engelsholm på vej til Kina

Sprøde danske nykomponerede toner fra Syddanmark vil nå ud til millioner af kinesere, når et lille kor med kunstnere og musikstuderende fra Region Syddanmark fra 12. til 14. november deltager i den årlige turisme- og kulturfestival i regionens venskabsprovins i Kina, Guangdong.

De tre studerende, der kommer fra musikkonservatorierne i Esbjerg og Odense og fra Dansk Musicalakademi i Fredericia, skal sammen med Helle Hansen, solist og komponist, Jakob Bonderup, musikansvarlig og Jens Ulrich Madsen, pianist fremføre en række af de sange, som i 2008 blev skrevet i anledning af Sangens År.

Det er 30. gang, der er kulturfestival i Guangdong, og der deltager kor fra 30 lande. Der er en massiv tv-dækning af arrangementet, som sidste år kunne ses af flere end 460 millioner kinesere.

Region Syddanmark har siden 2007 samarbejdet med Guangdong provinsen indenfor en række områder som sundhed, erhverv, forskning og kultur.

Sangskrivningsworkshoppen fandt sted sidste år på Engelsholm Højskole, hvor 28 poeter, komponister og sangskrivere på bare tre dage komponerede over 40 sange. De 21 af sangene er nu at finde i et hæfte med sange fra Region Syddanmark med titlen ”Sange fra Engelsholm”.

Region Syddanmark støttede projektet med 425.000 kr.

Sanghæftet kan findes på www.regionsyddanmark.dk/sangbog

Projektet er en del af regionens kulturstrategi om at samarbejde med udenlandske partnere, bl.a. via samarbejdsregioner, for at sikre et stærkt samspil med internationale kræfter til brug for en dynamisk udvikling på kulturområdet.

Fakta

Guangdong-provinsen ligger i det sydøstlige Kina og har en befolkning på 95 mio.

Provinsen har Kinas højeste indkomst per indbygger med en af de højeste vækstrater i Kina.

Det er den provins i Kina, som importerer mest fra Danmark.