Sygehusplan bliver til virkelighed

Fra 1. september kan borgerne få akut hjælp på sygehuset i Sønderborg hele døgnet. Regionsrådet vedtog i dag konkrete tiltag forskellige steder i regionen, der skal gøre fremtidens sygehuse til virkelighed.

De første skridt i den store plan for fremtidens sygehuse i Region Syddanmark, som regionsrådet vedtog i efteråret 2008, bliver nu gjort til virkelighed på regionens sygehuse.

På regionsrådsmødet mandag eftermiddag godkendte regionsrådet en række tiltag, der bl.a. betyder, at der 1. september 2009 er etableret en døgnåben skadestuefunktion med lægelig backup i Sønderborg.

- Det er skønt, at vi nu kan se de konkrete resultater. Nu er det ikke længere bare snak om, hvad vi skal gøre hvor og hvordan. Nu kan man som borger direkte opleve de forbedringer, som rent faktisk følger med de seneste års planlægning og debat, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

1. næstformand i regionsrådet og formand for gennemførelsesplanen for akutområdet, Poul-Erik Svendsen (S) er tilfreds:

- Det er en ny fase, vi går ind i. Der vil blive flyttet rundt og bygget om, og faktisk stiller det enorme krav til vores medarbejdere. Før gik de med uvisheden om, hvad der skulle ske med deres arbejdsplads. Nu får de en periode med byggerod. Til gengæld kan både medarbejderne og patienterne glæde sig over, at sygehusene også i fremtiden kan fungere på højeste niveau, siger Poul-Erik Svendsen.

Tiltag der blev sat i gang på regionsrådsmødet:

• Esbjerg Sygehus som akutsygehus
    • Antagelse af rådgiver i forbindelse med planlægning af udbygningen
  • Etablering af skadestuefunktion med lægelig back-up i Sønderborg
    • Skadestuefunktionen etableres pr. 1. september 2009
    • Pr. 1. maj 2009 udvidelse af åbningstid til døgnåbent
    • Uddannelse af behandlersygeplejersker i 2009
  • Sygehuset i Sønderborg, anlæg til forbedring af arbejdsmiljø
    • Udskiftning af forældet CTS-anlæg (anlæg, der bruges til styring af alle forsyningsanlæg på sygehuset) i løbet af 2009-2010
    • Div. øvrige anlæg til forbedring af arbejdsmiljø
  • Samling af stationær kirurgi i Aabenraa15 sengepladser flyttes fra Sønderborg til Aabenraa ca. 1. januar 2010
  • Flytning af ortopædkirurgi fra Middelfart til Kolding