Bortviste elever inviteres nu til samtaler

I forbindelse med, at en gruppe elever begik hærværk på Nyborgskolen søndag den 1. marts i år, valgte skolens ledelse den 4. marts at bortvise seks elever fra skolen. Skolens ledelse tog dette skridt for at skabe ro om skolens virke.

Region Syddanmark og Nyborgskolen erkender, at der er begået fejl i forbindelse med bortvisningen og inviterer nu de seks elever og deres forældre til samtaler på skolen med henblik på at eleverne kan komme tilbage til Nyborgskolen, indtil der træffes en endelig afgørelse i sagen.

- Vi bliver hele tiden klogere i denne sag. Region Syddanmark og Nyborgskolen har begået fejl i forbindelse med bortvisningen. Det beklager vi. Nu suspenderer vi bortvisningen af de seks elever, mens sagen kører, siger socialdirektør Anders Møller Jensen, Region Syddanmark.

Forældrene til de seks elever er blevet i dag blevet kontaktet med henblik på at arrangere samtaler, så hurtigt det kan lade sig gøre – gerne i løbet af de næste dage.

Udover medarbejdere fra Nyborgskolen vil medarbejdere fra Region Syddanmark deltage i samtalerne med de seks elever og deres forældre.

Efter samtalerne vil eleverne kunne vende tilbage til Nyborgskolen og genoptage deres undervisning, indtil det er afgjort om der er baggrund for en egentlig bortvisning.

Nyborgskolen er et landsdækkende kompetencecenter for unge med høretab.

Skolen tilbyder bl.a. rådgivning og undervisning, og der er mulighed for at bo på skolen. Nyborgskolen har plads til omkring 70 elever. Skolen drives af Region Syddanmark.