Rejsegilde på Æblehaven

Kransen ryger til tops tirsdag 19. maj 2009, når Æblehaven inviterer til rejsegilde på adressen Fjordvej 160 i Kolding.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) vil tale om det godt 1500 kvm store ny- og ombyggeri, der tog sin begyndelse i oktober sidste år. Pressen er meget velkommen til at deltage.

Til- og ombyggeriet er resultatet af det byggeri, det daværende Vejle Amt påbegyndte for seks år siden.

Baggrunden for byggeriet var, at de små etrums-boliger med fælles bad og toilet var utidssvarende og ikke længere egnede sig til hverken beboere eller medarbejdere.

Æblehaven ligger naturskønt ned til Kolding Fjord og giver beboerne sanselige oplevelser. Derfor var det vigtigt at bibeholde stedets oprindelige placering. Byggeriet er dog sket i stor respekt for naturen.

Æblehaven var oprindelig en afdeling under Koldingfjord, som igen var en del af Brejning-institutionen. I 1990 blev Æblehaven etableret som en selvstændig institution med egen ledelse.

I dag er Æblehaven fortsat et selvstændigt socialt tilbud for udviklingshæmmede, men hører under Region Syddanmark.

De 12 beboere i Æblehaven har siden oktober sidste år boet midlertidigt i Kløverhøj Plejecenter i Kolding, men forventes at kunne flytte ind i de nye lejligheder, der kan indrettes med to rum med eget bad, toilet og køkken, i begyndelsen af næste år.

Program for rejsegilde på Æblehaven, tirsdag 19. maj 2009 kl. 14:

• Velkomst ved Tove Noesgaard, forstander på Æblehaven
  • Tale ved Carl Holst (V), regionsrådsformand
  • Tale ved arkitekt Lars Edmund, arkitektfirmaet Lars Edmund A/S

Fakta

• Når ombygningen af Æblehaven står færdig, vil det sociale tilbud råde over 600 kvm nybyggeri, som er de nye boliger, 180 kvm fællesareal og i alt 750 kvm dagcenter, serviceareal og administration.
  • Æblehaven rådede tidligere over et svømmebassin på den knap 7600 kvm store grund, men da svømmebassinet pga. arbejdsmiljømæssige årsager ikke kunne videreføres, er området inddraget til dagcenter i forbindelse med byggeriet.
  • Den samlede pris på om- og tilbygningen af Æblehaven forventes at ende på godt 18,5 mio. kr.