De vinder Åbenhedsprisen 2009

I dag blev vinderen af Region Syddanmarks Åbenhedspris 2009 afsløret.

Den afdeling, der vandt førsteprisen, var Hæmodialyseafdelingen, Sygehus Lillebælt i Fredericia for projektet nyresygdom, kropsforandringer og seksualitet.

Projektet består af to film, som er baseret på interviews med patienter, der fortæller, hvordan en nyresygdom har forvandlet deres tilværelse. Projektet skaber åbenhed omkring sygdommen og dens følger og formidler værdifulde erfaringer og oplevelser, til glæde for andre i samme situation.

Afdelingen fik 150.000 kr. til fri afbenyttelse.

Se film om Hæmodialyseafdelingen

En delt anden plads gik til følgende to afdelinger:

Voksenpsykiatrisk afdeling, afsnit H3 i Kolding, psykiatrien i Region Syddanmark for projektet åbne samtaler.

Projektet med åbne samtaler er inspireret af den finske professor og psykolog Seikkula og tager udgangspunkt i patientens og netværkets vilkår, behov og virkelighed. Åbne samtaler har medført, at patienter og pårørende føler sig set, hørt og inddraget og projektet er med til at skabe større åbenhed omkring det at være psykisk syg.

Se film om Voksenpsykiatrisk afdeling

Børneafsnittet, Sygehus Sønderjylland, Sønderborg: Kvalitetsudviklingsprojekt for børn og unge efter forsøg på selvmord.

Afdelingen arbejder målrettet gennem samtaler med den unge og de pårørende med at forhindre at de unge forsøger at begå selvmord igen. Selvmord er ofte et taburiseret emne, men afdelingen har bl.a. gennem TV2 udsendelsen ”Panodil-pigerne” været med til at åbne op for debatten omkring et stadig stigende problem.

Se film om "Panodilpigerne"

Prisoverrækkelsen fandt sted ved et arrangement på Kulturøen i Middelfart i dag ved middagstid.

Billeder og reportage følger senere.