Skulpturpark kan øge kulturlivet i grænselandet

I parken ved palæet bag Augustenborg Slot er over 100 skulpturer flyttet ind blandt sjældne træer. Augustiana skulpturpark og kunstcenter er en realitet og regionsrådsformand Carl Holst (V) vil slå et slag for at gøre parken og centret til et omdrejningspunkt for et øget kulturliv på tværs af den dansk-tyske grænse.

Samarbejde med kulturinstitutioner syd for grænsen

”Jeg synes, Augustiana har en flot ambition om at blive områdets nye kulturelle kraftcenter. Jeg synes også, at ambitionen skal være grænseoverskridende. Der er mange kulturinstitutioner syd for grænsen, som Augustiana kunne have stor gavn af at samarbejde med”, siger Carl Holst.

Carl Holst ser flere muligheder for et samarbejde mellem tyske og danske kunstnere og kan se flere perspektiver for turismen:

”Augustiana kunne for eksempel etablere et samarbejde med Gottorp Slot og andre museer i området – om grænseoverskridende workshops med kunstnere fra Danmark og Tyskland. Man kunne også forestille sig feriekursustilbud for kunst-interesserede turister, vandreudstillinger og foredrag”, siger regionsrådsformanden.

Carl Holst vil nu tage kontakt til Peter Harry Carstensen, ministerpræsident i Schleswig-Holstein, for at fremme denne sag.

Som et fælles dansk-tysk kulturprojekt vil der være mulighed for at få tilskud fra INTERREG, der støtter grænseoverskridende projekter. Ligesom der også kunne være muligheder i kulturpuljen for Sønderjylland-Schleswig.

Indvielse og fernisering af park og kunstcenter

Indvielsen af Augustiana skulpturpark og kunstcenter i Augustenborg foregik fredag den 29. maj 2009. Formand for Sønderborg Kunstfond, A. P. Hansen, bød velkommen. Blandt talerne var bl.a. regionsrådsformand Carl Holst og formand for Kultur og Fritidsudvalget, Sønderborg Kommune, Stephan Kleinschmidt.

På dagen holdt man samtidig fernisering af en helt ny udstilling i kunstcentret.

Augustiana drives af Sønderborg Kunstfond og faciliteterne lejes af Region Syddanmark.