Nu kommer p-huset

Regionsrådet i Region Syddanmark har givet grønt lys til byggeriet af et nyt p-hus ved sygehuset i Esbjerg.

Parkeringshuset vil få plads til 450 biler og bliver bygget på den sydlige del af remisegrunden - fem minutters gang fra sygehuset.

P-huset skal løse de parkeringsproblemer, der har plaget området i snart 10 år.

- Jeg er glad for, at vi endelig kan skabe ro i området. Det har ikke været tilfredsstillende for hverken patienter, medarbejdere eller beboere at køre rundt i de omkringliggende gader og lede efter en plads til bilen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V) og udtrykker samtidig stor tilfredshed med det samarbejde, der har været mellem Esbjerg Kommune og Region Syddanmark i sagen.

P-huset bliver forbeholdt sygehusets medarbejdere, som dermed ved, at det er her de altid kan køre hen og stille deres bil. Samtidig vil det aflaste de eksisterende p-pladser ved sygehuset, så patienterne ikke behøver at køre rundt efter en plads unødigt længe.

P-hus med tanke på fremtiden

Med den valgte placering af p-huset er der taget hensyn til, at remisegrunden kan udnyttes optimalt. Samtidig er sygehuset på lang sigt sikret de bedste udviklingsmuligheder. De arealer, der ligger helt tæt på sygehus, står nu til rådighed for de kommende års udvidelser af selve sygehuset.

P-huset bliver såmænd også bygget, så det kan udvides. Stiger behovet for p-pladser i området, er det muligt at bygge endnu en etage ovenpå.

Byggeriet af p-huset sker i et samarbejde mellem Region Syddanmark og Esbjerg Kommune. Region Syddanmark har i sin gennemførelsesplan for fremtidens sygehuse afsat 75 mio. kr. til ordnede parkeringsforhold ved Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Esbjerg Kommune vil til gengæld sikre infrastrukturen i området.

Den nye p-hus ventes at stå færdigt i 2010.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), mobil: 40 32 52 10.