Medier sætter fokus på kulturlivet i Region Syddanmark

Utraditionelt samarbejde mellem regionens medievirksomheder skal være med til at øge fokus på kulturtilbuddene i Region Syddanmark.

”Alt om Syddanmark” hedder projektet, forkortet AOS, der er et utraditionelt samarbejde mellem de væsentligste medievirksomheder i Region Syddanmark, nemlig Syddanske Medier, TV Syd, TV2 Fyn, Fynske Medier og Vejle Amts Folkeblad.

Regionsrådet besluttede den 26. januar 2009 at bevilge 3 mio. kroner til projekt Alt om Syddanmark. Regionen valgte projektet, da det havde det bredeste sigte i sit brug af både eksisterende og nye platforme. Der var i alt fem ansøgere til kulturpuljen på 3 mio. kr.

- Vi har et rigt og blomstrende kulturliv i Region Syddanmark. Det skal vi bruge i kampen om at tiltrække turister, virksomheder og arbejdskraft. Vi skal bruge kulturen aktivt i vores arbejde med at skabe vækst i regionen. Udfordringen er at synliggøre hvor mange kulturelle tilbud, der egentlig er i Region Syddanmark. Det skal Alt om Syddanmark være med til at ændre i fremtiden, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Helt konkret indeholder projektet udviklingen af en web-portal, der får navnet aos.dk. Portalen vil give et samlet overblik over kultur- og fritidsoplevelser i regionen. Portalen vil desuden give mulighed for, at brugerne selv kan bidrage til indholdet.  Brugerne bliver dermed interaktive i forhold til kulturformidlingen.

Udover web-portalen vil der være kulturindslag på de medvirkende tv-kanaler og i de trykte aviser.

- Vi har et fantastisk bredt kulturliv i hele regionen, og det her projekt kan være med til, at synliggøre de mange tilbud vi har at byde på. Det glæder mig også, at det er medievirksomheder, på kryds og tværs, af hele regionen, der har fundet sammen om et ambitiøst projekt som det her, siger Karsten Uno Petersen (S).

Yderligere oplysninger fås hos:

Carl Holst, regionsrådsformand; Tlf. 40325210

Karsten Uno Petersen, formand for erhvervsudvalget; Tlf. 21631193