Fanø sikret lægeberedskab

Ny aftale sikrer borgerne på Fanø lægedækning uden for almindelig åbningstid.

Fannikkerne får fra 1. februar en lægevagtordning, der dækker øens borgere på samme måde som resten af Region Syddanmark. Det har regionsrådet i Region Syddanmark netop besluttet.

Hidtil har Fanøs tre læger varetaget lægevagtbetjeningen, men efter at den ene af de tre læger er gået på pension, har det været nødvendigt at finde en ny ordning, der fremtidssikrer lægeberedskabet på øen.

- Vi har nået en løsning, der kan give borgerne optimal tryghed, til trods for at de bor i et yderområde, siger Bo Libergren (V), formand for særligt udvalg vedr. praksisområdet og samarbejde med kommuner.

Dækning døgnet rundt, hele året

Med den nye lægevagtordning vil Fanøs to læger stå klar med lægehjælp i tidsrummet 8 – 18 alle dage inkl. søn- og helligdage hele året rundt.

I det øvrige tidsrum kan fannikkerne, og andre der befinder sig på Fanø, henvende sig til Lægevagten i Region Syddanmark. De vil så blive hjulpet af læger fra konsultationen i Esbjerg, som også vil gennemføre sygebesøg på øen i de tilfælde, hvor det måtte være nødvendigt. Og der er også mulighed for at indsætte en nødfærge i de tidsrum, hvor færgen ellers ikke sejler.

Fanø-læger i fremtiden

Også i fremtiden er behov for læger på Fanø. Derfor vil de to nuværende læger som en del af aftalen etablere en såkaldt ”bæredygtig lægepraksis” i Fanø Kommunes sundhedshus.

Med en bæredygtig lægepraksis bliver alle sundhedsfaglige ressourcer på øen samlet, så der så vidt muligt skabes et attraktivt fagligt miljø, der på sigt kan trække yngre læger til øen.

- Det er vigtig for mig, at vi ikke bare har tænkt i her og nu løsninger, men også får skabt rammerne for en tryg fremtid for borgerne på Fanø. Derfor har det stor betydning, at vi på den her måde skaber miljø, der også rent fagligt er attraktivt, siger Bo Libergren.

FAKTA:

• Alle dage inkl. helligdage 8 – 18 - Lægerne på Fanø træffes på 75 16 32 22.
  • Øvrige tidspunkter - Lægevagten i Region Syddanmark træffes på tlf. 70 11 07 07.

Yderligere oplysninger fås hos:

Bo Libergren (V), fmd. særligt udvalg vedr. praksisområdet og samarbejde med kommuner, mobil: 29 20 18 00.

Frank Ingemann Jensen, afdelingschef praksisafdelingen i Region Syddanmark, mobil 29 20 13 81.