Computervirus på Sydvestjysk Sygehus og psykiatrisk afdeling Esbjerg

Omkring 100 af Sydvestjysk Sygehus 1500 computere i Esbjerg og Varde er inficeret med en yderst avanceret virus. Psykiatrien i Region Syddanmark, Hovedfunktion Vestjylland, er også ramt. På afdelingerne i Esbjerg og Hviding er omtrent 150 af de 400 computere inficeret.

Virussen der har inficeret computerne, er nu under kontrol. Der har på intet tidspunkt været nogen risiko for patienterne de pågældende steder. Hospitalsudstyr til brug i forbindelse med behandling af patienter har heller ikke på noget tidspunkt været inficeret af virussen.

- Vi har i samarbejde med vores antivirus leverandører fået identificeret virussen, og isoleret den på de computere som den har nået at sprede sig til, siger Mogens Kastberg, It-driftschef i Region Syddanmark.

Virussen har været af en hidtil uset kompleksitet og de to leverandører af antivirus software til regionen har været i konstant dialog med It-staben i Region Syddanmark i et fælles forsøg på at identificere virussen, og stoppe spredningen – hvilket nu er lykkedes.

- Der har ikke været nogen påvirkninger af den daglige drift, ud over den gene det medfører for de medarbejdere der sidder ved en virus-ramt computer. Computeren vil føles langsommere, men er ellers i stand til at udføre alle de opgaver som den plejer, siger Mogens Kastberg.

Siden virussens indtog er der blevet arbejdet i døgndrift for at finde en metode til at fjerne virussen fra de inficerede computere. I løbet af torsdagen er der blevet udviklet metoder, som dels hindrer virussen i at sprede sig dels fjerner virussen afhængig af hvilket stadie den er i.

Hvor virussen kommer fra er endnu ukendt, men det vil også blive undersøgt.

- Sikkerheden på et så stort system, som det vi arbejder med her i regionen, er vigtig og vi har netop af den grund også to antivirus leverandører - så vi får en kryds-effekt med opdateret antivirus fra to forskellige firmaer. Sikkerheden er nummer et, konsekvenserne ved ikke at have fuld fokus på den er uoverskuelige, siger Mogens Kastberg.

Yderligere oplysninger:

Bjarne Normark, direktør for Sydvestjysk Sygehus, Tlf 4053 3729

Peter Henriksen, administrerende sygehusdirektør for psykiatrien i Region Syddanmark, Tlf. 2026 1411

Mogens Kastberg, It-driftschef i Region Syddanmark, Tlf. 2920 1162