Tidlig indsats giver tilfredse kræftpatienter

Høj tilfredshed blandt de syddanske kræftpatienter skyldes høj prioritering og tidlig indsats i Region Syddanmark.

En ny landsdækkende undersøgelse fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse viser, at de syddanske kræftpatienter er mest tilfredse med behandlingen i sundhedsvæsnet.

12.716 patienter har svaret i undersøgelsen, og patienterne fra sygehusene i Region Syddanmark er tydeligt de patienter, der er mest positive.

På 15 af i alt 23 spørgsmål, svarende til 65 % af spørgsmålene, ligger resultatet for Syddanmark over landsresultatet. De resterende otte resultater ligger alle på niveau med landsresultatet, hvilket vil sige, at ingen af resultaterne for Region Syddanmark ligger under landsresultatet.

Region Syddanmarks sundhedsdirektør, Jens Elkjær, glæder sig over resultatet, som han ser som en naturlig konsekvens af regionens tidlige indsats på området.

- Det tager tid at indføre kræftpakkerne, og når Region Syddanmark i dag præsterer så flotte resultater, er det bl.a. fordi regionsrådet allerede på sit første møde efter tilblivelsen tog stilling til, at kræftområdet skulle have høj prioritering, siger Jens Elkjær.

Især Vejle Sygehus ligger flot i undersøgelsen, men her gik man også i gang med kræftpakker flere år tidligere end på regionens andre sygehuse, og det er med til at vise, at det tager tid at indføre kræftpakkerne.

- Jeg synes det lover godt for fremtiden, for det viser, at vi med en målrettet indsats kan lave de veltilrettelagte behandlingsforløb. Og kræftpakkerne er en effektiv måde at viderebringe de gode erfaringer fra et sygehus til et andet på. Så vi fortsætter selvfølgelig arbejdet på alle regionens sygehuse, så stadig flere patienter kan opleve veltilrettelagte forløb, siger Jens Elkjær.

Yderligere oplysninger fås hos:

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, mobil: 29 46 71 25