Syddanskerne får deres egen behandlingsgaranti

Når Folketinget om få uger sætter det udvidede frie sygehusvalg ud af drift – vil syddanskerne fortsat kunne blive behandlet på private sygehuse, hvis det offentlige sundhedsvæsen ikke kan følge med.

Som den første region indfører Region Syddanmark nemlig sin egen behandlingsgaranti, som sikrer borgerne fortsat hurtig behandling. Garantien er afhængig af, hvor alvorlig sygdommen er. Som udgangspunkt kan alle regne med at komme i behandling inden for tre måneder. De mest syge vil derimod komme til inden for en måned, mens kræft- og hjertepatienter kommer til endnu hurtigere.

Denne nye behandlingsgaranti er hovedelementet i det forlig om Region Syddanmarks budget for 2009, som netop er blevet indgået af et enigt forretningsudvalg.

”Jeg kan ikke acceptere, at borgerne skal have en dårligere service det næste års tid. Derfor er vi nået frem til en model, som sikrer, at folk med livstruende sygdomme kommer i behandling her og nu. Og så må patienter, der lider af mindre alvorlige sygdomme acceptere en noget længere ventetid”, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

”Jeg er overbevist om, at vores udgave af behandlingsgarantien bliver en succes og kommer til at danne skole for resten af landet. Og jeg håber, at Folketinget vil skele til den, når de skal beslutte om det frie valg skal genindføres i juli måned næste år”.

Ud over behandlingsgarantien indeholder økonomiforliget også økonomisk hjælp til de regionale trafikselskaber – i form af et ekstraordinært tilskud på 30 mio. kr. i 2008 og 2009. Regionen har indtil videre købt regional bustrafik for godt 150 mio. kr. ved de to trafikselskaber hvert år.

Forliget har også fokus på forskning, rekruttering og efteruddannelse af regionens medarbejdere.

Region Syddanmarks 2009-bruttobudget er på 22,8 mia. kr.

Yderligere oplysninger:

Regionrådsformand, Carl Holst, mobil 40 32 52 10