Stor messe i Wien skal trække læger til Syddanmark

Region Syddanmark sætter turbo på arbejdet med at hente udenlandske læger til Danmark.

Onsdag afholder Region Syddanmark en stor østrigsk jobmesse i Wien. Regionen har skærpet indsatsen for at sikre nok kvalificeret arbejdskraft i sundvæsnet og indgået i et tæt samarbejde med det østrigske lægekammer.

- Vi mangler læger, og det nytter ikke noget at sidde med hænderne i skødet. Vi må handle her og nu for at sikre, at patienterne får den behandling, de har brug for, siger formanden for regionsrådet Carl Holst (V). – Når læger mangler jobs i Østrig, og vi mangler læger, så er det altså bare med at komme i gang.

I Østrig er der stort overskud af læger, og især de nyuddannede østrigske læger har svært ved at få arbejde. Det gør det dansk/østrigske samarbejde interessant for begge lande.

- Samarbejdet med Region Syddanmark giver unge østrigske læger adgang til uddannelsespladser i Syddanmark. På den måde kan vi undgå de lange ventetider på en turnus plads i Østrig. Også for mere erfarne læger åbner samarbejdet nye muligheder. Region Syddanmark byder på fremragende karrieremuligheder for østrigske læger, siger præsidenten for det østrigske lægekammer, Walter Dorner.

I Wien arbejder regionen sammen med den danske ambassade, som har gjort Region Syddanmark opmærksom på mulighederne i Østrig. Den danske ambassadør i Wien, Hugo Østergaard-Andersen, tog også på et tidligt tidspunkt den østrigske sundhedsminister i ed på, at der skulle sigtes mod et samarbejde, som både Danmark og Østrig kunne få gavn af.

- Vi ville nødig komme i den situation, at vi kunne beskyldes for at ”stjæle” læger fra østrigerne, siger ambassadør Hugo Østergaard-Andersen.

Regionen tager sagen i egen hånd

Der findes et utal af rekrutteringsfirmaer, der forsøger at hjælpe med at finde udenlandsk arbejdskraft til sundhedsvæsnet. Men Region Syddanmark har valgt alle rekrutteringsfirmaerne fra og vil i stedet selv tage ansvaret for at finde og uddanne de rigtige medarbejdere.

- Vi har gennem de seneste år gjort mange gode erfaringer på sygehusene. Ved at samle erfaringerne opbygger vi en ekspertise som gør, at vi hele tiden får lige præcis de folk, vi har brug for. Vi er blevet rigtig gode til at integrere de udenlandske læger på sygehusene og også socialt i Danmark med sprogundervisning osv. Det er vigtigt patienterne føler sig trygge, uanset hvilken læge de møder, siger regionsrådsformand Carl Holst.

I forlængelse af jobmessen i Østrig vil der bliver afholdt yderligere to jobmesser i Dresden og Hannover i Tyskland, hvor regionen udover læger også vil søge sygeplejersker. Det samlede mål er at hente 100 læger og 200 sygeplejersker over de næste 2 -3 år.

Som led i rekrutteringen af udenlandsk sundhedspersonale er der lavet en tysksproget hjemmeside www.jobdk.eu , hvor udenlandske sundhedsmedarbejdere kan sende deres ansøgning direkte til regionen.

Jobmessen finder sted på Hilton Vienna Hotel i Wien onsdag den 22. oktober fra kl. 10 – kl. 19.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil: 40 32 52 10