Region Syddanmark indfører nu sin egen ventetidsgaranti

Region Syddanmark indfører i dag nye patientrettigheder for regionens borgere.

Det betyder, at syddanske patienter – på regionens regning – kan blive behandlet på et privathospital, hvis Region Syddanmark ikke kan give et tilbud om behandling inden for tre måneder på regionens egne sygehuse.

”I Region Syddanmark vil vi ikke acceptere, at borgerne skal have dårligere service det næste års tid. Vi er nødt til at have et system, der sikrer at folk – selvom de ikke er alvorligt syge – ikke ender i et ventelistehelvede. Vi har lavet en model, som sikrer, at folk med livstruende sygdomme kommer i behandling her og nu. Det indebærer så, at patienter, der lider af mindre alvorlige sygdomme, må acceptere noget længere ventetid, men altid begrundet i faglige hensyn”, siger regionrådsformand Carl Holst (V).

National garanti suspenderet

Hidtil har stort set alle danskere været garanteret behandling indenfor en måned, og hvis de ikke har kunnet få behandlingen til tiden på et offentlig sygehus, har patienterne haft krav på at blive henvist til et privat sygehus, hvis der hér var et tilbud.

Forårets strejke på sundhedsområdet har imidlertid skabt lange ventetider på sygehusene. På den baggrund har Folketinget i dag vedtaget, at borgernes rettigheder til det udvidede frie sygehusvalg skal suspenderes frem til 30. juni 2009.

Uacceptabelt med uvished

Regionsrådet mener, at borgerne i regionen har krav på vished om, hvornår de kan blive behandlet. Derfor har regionen lavet sin egne patientrettigheder.

Som udgangspunkt kan alle regne med at komme i behandling inden for tre måneder. Imidlertid vil de mest syge patienter komme til allerede inden for en måned. Og kræftpatienter og patienter med livstruende hjertesygdomme endda endnu hurtigere.

Med de regionale rettigheder kan alle borgere føle sig trygge ved, at de vil blive hjulpet til behandling indenfor tre måneder, og hvis regionens sygehuse ikke kan følge med, vil den regionale visitation hjælpe patienten med at blive behandlet på et andet sygehus – eventuelt i en anden region eller på et privathospital.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil 40 32 52 10