Aabenraa på plads som kernen i det sønderjyske sygehusvæsen

Brikkerne i den sønderjyske sygehusstruktur er faldet på plads. Allerede næste år vil de første tilbygninger begynde at skyde op ved sygehuset i Aabenraa.

En fælles akutmodtagelse med 34 senge og et mor/barn-center bliver nogle af de første forbedringer de sønderjyske patienter kommer til at mærke efter at regionsrådet har vedtaget, at det sønderjyske akutsygehus bliver placeret i Aabenraa, mens Sønderborg bliver specialsygehus.

Det første spadestik i Aabenraa vil blive taget ved udgangen af 2009, og dermed bliver der også taget første skridt mod den nye sønderjyske sygehusstruktur, der vil falde på plads over de næste 10 år. Den fælles akutmodtagelse og mor/barn-centret vil stå færdig allerede i 2011.

- Det er godt byggeriet kommer i gang så hurtig. Politisk har vi skabt rammerne for at sønderjyderne kan blive mødt med de rigtige kompetencer og faciliteter, men nu er tiden inde til at sætte handling bag ordene. Og med etableringen af den fælles akutmodtagelse i Aabenraa får sønderjyderne endelig den fælles indgang til sygehusvæsnet, som de fortjener, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Vokseværk i Aabenraa

Om 10 år vil sygehuset i Aabenraa være på i alt 86.995 m2. Det skal ses i forhold til de nuværende 25.670 m2. Oveni kommer nybyggeriet af et psykiatrisk sygehus. Det hele vil blive placeret på sygehusets nuværende adresse Egelund 10.

Den samlede pris for den nye sygehusstruktur i Sønderjylland løber op i 2,4 mia. kr.

Planen for Sønderjylland er nu beskrevet i et tillæg til Fremtidens sygehuse, der tirsdag blev behandlet i Region Syddanmarks forretningsudvalg og sendt videre til endelig godkendelse i regionsrådet den 24. november 2008.

Sideløbende med igangsætningen af byggeriet i Aabenraa, tages der hul på at udarbejde en disponeringsplan – en såkaldt generalplan – for de eksisterende arealer i Aabenraa og for den del af Sønderborg Sygehus, der skal rumme de fremtidige funktioner. Det sker for at sikre en optimal udnyttelse af de arealer, der skal renoveres og bruges i fremtiden.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil: 40 32 52 10.

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, mobil: 29 46 71 25.