Ja tak til grænseoverskridende trafikplan

Motorvej E45 og rute 11 skal geares til den fornødne trafikmængde og der skal være et ekstra spor til togtrafikken igennem Sønderjylland

- og begge dele skal fortsætte på den anden side af grænsen. Trafikordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, har beskrevet en ambitiøs investeringsplan i fremtidens trafik der skal sikre flydende afvikling, også på den anden side af grænsen.

”En ambitiøs investeringsplan som Kristian Pihl beskriver, kan vi absolut bakke op om. I Region Syddanmark er vi gået i gang med at koordinere indsatsen på tværs af grænsen. Og vi har allerede indgået en aftale med vores tyske samarbejdspartnere. Den aftale er fundament for en koordineret udvikling af infrastrukturen på tværs af grænsen,” siger formanden for Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Tilbage i maj underskrev regionsrådsformand Carl Holst og ministerpræsident Peter Harry Carstensen (CDU) fra Slesvig-Holsten en hensigtserklæring om at koordinere udviklingen af infrastrukturen i grænseområdet. Når der planlægges nye veje og jernbaner i nordtyskland, skal der tages hensyn til vejene og jernbanerne i syddanmark - og omvendt.

”Det er da glædeligt, at der endeligt er nogen i Folketinget der får øjnene op for, at vi står med en opgave og en udfordring her i regionen. Kristian Pihls forslag indeholder nogle gode ideer, og mange af dem er vi allerede klar til at gennemføre. Vi stiller meget gerne op til dialog og konstruktivt samarbejde” siger Karsten Uno Petersen (S), regionsrådsmedlem, formand for udvalget vedr. regional erhvervspolitik og internationalt samarbejde.

Yderligere oplysninger:

Carl Holst (V), formand for Region Syddanmark, Tlf. 4032 5210

Karsten Uno Petersen (S), regionsrådsmedlem, formand for udvalget vedr. regional erhvervspolitik og internationalt samarbejde; Tlf. 2163 1193

Kontaktoplysning