300 udenlandske læger og sygeplejersker til Syddanmark

Region Syddanmark sætter gang i sit hidtil største rekrutteringsprojekt syd for grænsen. Målet er at ansætte omkring 200 sygeplejersker og 100 læger fra Tyskland og Østrig.

For første gang i Danmark laver en region et samlet fremstød for at skaffe personale til regionens sygehuse, psykiatrien og lægehusene i landsdelen. Med en massiv indsats på rekrutteringsområdet vil Region Syddanmark komme manglen på sygeplejersker og læger til livs, og dermed sikre borgerne, at de kan blive behandlet.

I øjeblikket planlægger regionen jobmesser i Tyskland og Østrig, hvor der er overskud af henholdsvis sygeplejersker og læger. Samtidig går Region Syddanmark i gang med at opbygge et videnscenter. Det skal samle alle regionernes erfaringer og beskrive de bedste koncepter, metoder, værktøjer og materialer, der kan anvendes ved rekruttering og fastholdelse af udenlandsk personale. I dag er der ingen, der holder styr på, hvad der får udenlandsk sundhedspersonale til at komme til landet og hvad, der får dem til at blive her.

- Mange af vores sygehuse har allerede gjort flere gode erfaringer, og med et videnscenter kan vi – og for den sags skyld også alle de andre regioner – på sigt få glæde af erfaringerne, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Sygehus Sønderjylland har gode erfaringer med at rekruttere tyske speciallæger i større bundter. Sygehus Lillebælt har tilsvarende gode erfaringer med ansættelse af tyske sygeplejersker, og Odense Universitetshospital har netop deltaget på en jobmesse i Berlin med henblik på at ansætte 40 specialsygeplejersker.

Første jobmesse vil blive i Tyskland medio oktober, og de første af de 300 medarbejdere ventes at begynde på sygehusene til april 2009.

FAKTA:

Anslået har Region Syddanmark siden januar 2007 ansat omkring 20 speciallæger og 30–40 sygeplejersker fra primært Tyskland via rekrutteringsprojekter. Det er ikke lovligt at registrere personer på baggrund af deres nationalitet. Derfor findes der ikke tal for, hvor mange udenlandske medarbejdere, der er ansat på sygehusene i Region Syddanmark.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil 40 32 52 10

Sundhedsdirektør Jane Kraglund, mobil 28 99 32 40