Carl Holst beder sundhedsminister åbne for betaling af afdødes transport

Sagen om de pårørende fra Odense, der selv skal betale hjemtransporten af den afdøde Rigmor Hansen får nu regionsrådsformand Carl Holst (V) til at bede sundhedsministeren om at kigge på loven.

- Stod det til mig, betalte vi hjemtransporten af Rigmor Hansen og andre som hende. Men loven siger, at vi ikke må, siger regionsrådsformand Carl Holst.

Den 84-årige nu afdøde patient blev pga kapacitetsmangel på intensivafdelingen på Odense Universitetshospital flyttet til sygehuset i Esbjerg.

Region Syddanmark kan ikke, som sundhedsloven er formuleret, tilbyde at transportere afdøde patienter tilbage til det sygehus, hvor de oprindeligt blev indlagt. Årsagen er, at regionen kun må transportere patienter, og en afdød er i lovens forstand ikke er at betragte som en patient.

Det forhold vil regionsrådsformand Carl Holst bede sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (K) om at kigge på, og han har i dag sendt et brev, hvori han opfordrer ministeren til at se på lovgivningen.

- Vi har ansvaret for, at en 84-årig patient ender i Esbjerg, og derfor kan vi ikke være bekendt, at vi ikke påtager os ansvaret for at bringe hende tilbage til de pårørende Odense. Derfor vil jeg bede sundhedsminister Jakob Axel Nielsen om at kigge på loven, så sådan noget ikke sker igen.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil: 40 32 52 10