Vækstforum satser millioner på energiteknologi

Syddansk Vækstforum fokuserer på forretningsområdet ”energi” i 2009-10.

- Vækstforums energisatsning handler om at udnytte de forretningsmuligheder, der er på energiområdet. Vi skal udnytte, at Esbjerg er en af landets førende byer på området og gøre energi til en styrke i hele regionen, udtaler regionsrådsformand, og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

Den syddanske region har i forvejen flere styrker inden for energiområdet. Det gælder bl.a. offshore-industrien, der omfatter olie, gas og offshore vindenergi. Hele 50% af den danske beskæftigelse inden for offshore ligger i Syddanmark og er koncentreret omkring Esbjerg.

Syddansk Vækstforum vil med den nye handlingsplan ”Omstilling til højere Vækst” sætte yderligere fokus på energi.

- I Syddansk Vækstforums indsats de næste to år skal vi gøre vores erhvervsstyrker endnu stærkere. De seneste 10 år, har den syddanske region mistet over 30.000 jobs i produktionsvirksomheder, men der er samtidig skabt over 45.000 nye servicejobs. Den udvikling vil fortsætte, og hvis det ikke lykkes at omstille den syddanske region til øget produktivitet, højere værdiskabelse og hæve uddannelsesniveauet, vil der komme ledighed og mindre vækst. Vi skal vende udviklingen i regionen på flere punkter, og det begynder vi på allerede i dag, siger Carl Holst.

Fakta:

• Syddansk Vækstforum er et erhvervspolitisk samarbejde mellem erhvervsliv, videns- og uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedets parter, regionens kommuner og Region Syddanmark.
  • Vækstforums nye handlingsplan ”Omstilling til højere Vækst” fokuserer på i alt fire forretningsområder: Klynger, velfærdsteknologier og – service, energi og oplevelseserhverv. Syddansk Vækstforum vil de næste to år prioritere projekter for ca. 400 mio. kr. inden for disse fire forretningsområder.

Yderligere oplysninger fås hos:

Carl Holst, regionsrådsformand, formand for Syddansk Vækstforum; tlf. 4032 5210

Mikkel Hemmingsen, direktør for Regional Udvikling; tlf. 2920 1975