Region Syddanmark sætter pris på åbenhed

I juni måned uddeler Region Syddanmark for første gang en Åbenhedspris. Dommerkomiteen, som skal beslutte, hvem der skal have prisen, er nu på plads

De første ansøgninger er kommet. Region Syddanmark lancerede i begyndelsen af året en Åbenhedspris, som skal uddeles i juni måned. Prisen kan søges af alle afdelinger, institutioner, botilbud og sygehuse, der er drevet af regionen.

Åbenhedsprisen er på 250.000 kr. og gives til den afdeling, der er bedst til at praktisere de tre begreber åbenhed, dialog og borgerinddragelse.

”Åbenhed, dialog og borgerinddragelse er de grundlæggende værdier for den måde, vi ønsker at drive regionen på. Derfor vil vi gerne belønne de afdelinger, der er gode til at praktisere det i dagligdagen. De er nemlig foregangsbilleder for os alle sammen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Åbenhedsprisen er indstiftet af regionsrådet. Den skal fremover uddeles en gang om året.

Dommerkomiteens medlemmer

Man har netop nu sammensat dommerkomiteen og dermed fundet de personer, der skal være med til at beslutte, hvem der skal have prisen.

Med i dommerkomiteen sidder: Adm. dir. TV2 Fyn, Ove Mulvad, Landformand for LEV, Sytter Kristensen, journalist og studievært Eva Jørgensen, patientambassadør Willy Niemann, overlæge Fatuma Ali fra Tidlig Interventions Team i Aabenraa, regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V) og regionsrådsmedlem Lisbeth Poulsen (S).

Kilde til inspiration

Journalist Eva Jørgensen har været i kontakt med sygehusvæsenet, da hendes mand blev ramt af den aggressive sklerosesygdom ALS og døde for to år siden:
”Som pårørende kunne jeg godt have brugt, at der havde været mere kommunikation og koordinering mellem de mange mennesker, vi var i kontakt med. Jeg synes, at Åbenhedsprisen er et virkelig godt initiativ. Jeg tror, at den kan føre til meget mere åbenhed og være en kilde til inspiration hos mange”, fortæller Eva Jørgensen.

Patienter skal kunne føle sig sikre

Dansk Selskab for Patientsikkerhed har udvalgt 13 patientambassadører. Det er personer, der alle har været kontakt med sygehusvæsenet og som af en eller anden grund ikke føler, at de har fået den rigtige behandling af sygehusvæsenet. Willy Niemann er en af dem:

”Jeg mistede min kone for halvandet år siden. Hun havde leukæmi, men døde fordi hun ikke blev mødt af den fornødne ekspertise i tide. Jeg arbejder for, at andre patienter skal kunne føle sig sikre, når de bliver indlagt; at man som pårørende ikke behøver at kigge lægerne over skuldrene, men at man har tillid til, at man også kommer derhen, hvor de mest kompetente er, siger Willy Niemann.

Ansøgningsfristen er fredag 2. maj 2008. Prisen vil blive uddelt ved et arrangement i juni måned.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil 4032 5210

Patientambassadør Willy Niemann, telefon 7473 4387