Fusionsledelsen for sygehusene i Region Syddanmark er udpeget

Regionsrådets vedtagelse af akutplanen for Region Syddanmark kommer til at medføre omfattende fusioner af sygehusenhederne i trekantsområdet og på Fyn, og planen betyder også, at der vil blive oprettet nye sygehusledelser.

Indtil regionsrådet den 20. december 2007 endeligt har taget stilling til sygehusstruktur og ledelsesforhold, er kredsens opgave alene at rådgive sundhedsdirektionen i forhold til implementering af den plan, der bliver godkendt.

De nuværende sygehusledelser har driftsansvar indtil udgangen af 2007, medmindre andet bliver besluttet.

Under forudsætning af, at regionsrådet godkender en plan, som er i overensstemmelse med forliget, forventes ledelseskredsen at overtage driftsansvaret pr. 1. januar 2008.

Sygehusenheder

De fem akutsygehuse organiseres i fire sygehusenheder med hver sin sygehusledelse. De fire sygehusenheder er:

Sydvestjysk Sygehus: Esbjerg, Grindsted, Varde og Brørup.

Sygehus Sønderjylland: Tønder, Sønderborg, Aabenraa og Haderslev samt nyt sønderjysk akutsygehus.

Sygehus i trekantsområdet: Kolding, Vejle, Middelfart og Fredericia. Og endelig:

Et syddansk universitetshospital: Odense Universitetshospital (OUH) med tilknytning til Nyborg, Svendborg, Faaborg, Ærø samt Ringe.

På sygehuset i trekantsområdet etableres en fusionsledelse – i en overgangsperiode med fire medlemmer – to fra hver af de nuværende sygehusenheder.

På OUH/Svendborg etableres også en fusionsledelse udvalgt fra de to nuværende sygehusledelser og fra centerchefniveauet på OUH. Den fælles ledelse kommer til at bestå af en adm. direktør og fem direktører.

- Jeg er utrolig glad for sammensætningen af den ledelse, vi er nået frem til, og jeg er helt overbevist om, at de sammen og hver for sig kan være med til at skabe et sundhedsvæsen i Region Syddanmark, der er i verdensklasse, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

Sygehusledelseskreds

Den kommende sygehusledelseskreds bliver:

Sydvestjysk Sygehus: Adm. lægelig direktør Bjarne Normark, sygeplejedirektør Birthe Mette Pedersen og direktør Erling S. Pedersen.

Sygehus Sønderjylland: Adm. direktør Finn Jensen, lægelig direktør Henrik Villadsen og sygeplejedirektør Ditte Thinggaard.

Sygehus i trekantsområdet: Adm. direktør Per Askholm Madsen, lægelig direktør Johannes Gaub, lægelig direktør Hans Christian Thyregod og sygeplejedirektør Helle Adolfsen.

OUH-Svendborg: Adm. direktør Jens-Otto Jeppesen, direktør Peter Frandsen, direktør Peder Jest, direktør Judith Mølgaard, direktør Bente Kowal samt direktør Jens Peter Steensen.

Nuværende sygehusdirektør Peter Henriksen, Sygehus Fyn, og chefsygeplejerske Alice Støvring, OUH, får ansvaret for projektledelsen for anlægsprojektet om et nyt OUH.

Der er behov for en styrkelse af kompetencer og erfaringer på anlægsplanområdet i sundhedsstaben. Derfor overgår nuværende sygehusdirektør Poul Bisgaard, Fredericia og Kolding Sygehuse, til en stilling som chef i sundhedsstaben på anlægsplanområdet.

Nuværende chefsygeplejerske Ninna Vendel Friis, Vejle og Give Sygehuse, har ikke ønsket at tage imod et tilbud om en funktion på et andet niveau end nuværende stilling.

For nuværende centerchef Jens Møller Rasmussen, OUH, er det endnu uafklaret, hvilke ledelsesmæssige opgaver, han skal påtage sig på OUH.

Centerchef Lars Pilekjær, OUH, fortsætter som chef for servicecentret på OUH.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Jens Elkjær, sundhedsdirektør i Region Syddanmark, mobil 2946 7125.