De syddanske trafikproblemer skal løses

Køen starter allerede ved afkørsel 60 ved Vejle Nord på den Østjyske motorvej. I den nordlige retning står bilerne stille, da der er sket en ulykke ved sammenfletningen ved Skærup og på den Vestfynske motorvej er der kø ved Vissenbjerg, da en lastbil holder i nødsporet. Den kollektive trafik er ikke meget bedre. Signalproblemer gør, at der er store forsinkelser på togstrækningen mellem Esbjerg og Kolding.

Sådan lyder de daglige trafikmeldinger – og hvis det går som fremtidige prognoser forudser, bliver udfordringerne kun større. Det er nemlig ikke et spørgsmål om, men hvornår trafikken mange steder i Syddanmark sander til. Derfor holder Region Syddanmark og Kommunekontaktrådet i Syddanmark en konference den 30. november om bedre infrastruktur i Syddanmark.

Konferencen, der afholdes fredag 30. november kl. 9.30-13.30 på Hotel Trinity i Fredericia, har stor opbakning fra regionens borgmestre, erhvervsfolk, fagfolk mv..

Over 75 har allerede tilmeldt sig konferencen, og blandt deltagerne er et stort antal politikere og embedsmænd fra kommuner og regionen samt en række repræsentanter fra interesseorganisationer, uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

Konferencens formål er at fremlægge og diskutere perspektiverne for, hvordan man forbedrer infrastrukturen på de syddanske veje og den kollektive trafik, så Region Syddanmark bliver kædet bedre sammen og udvikler sig til en videns- og vækstregion, der er attraktiv at bosætte sig i.

Bag konferencen står Region Syddanmark og Kommunekontaktrådet i Region Syddanmark.

"Vi er meget glade for den store opbakning til konferencen. Det viser, at de trafikale udfordringer er noget, der optager os alle sammen hver dag. Jeg håber, at konferencen kommer med inspiration til, hvordan vi løser de kommende årtiers udfordringer i vores infrastruktur," siger Carl Holst (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

"Den meget positive udvikling, der er i gang i Syddanmark skal ikke bremses af en utilstrækkelig infrastruktur. Efter min mening er det i den forbindelse helt nødvendigt at se på både gods- og persontrafikken," siger Uffe Steiner Jensen (S), borgmester i Fredericia Kommune og formand for Kommunekontaktrådet i Region Syddanmark.

"Statslige investeringer i infrastrukturen i Syddanmark er overordentligt vigtige for at kunne udvikle fremtidens velfærdssamfund. Jeg håber derfor, at konferencen også kan være med til at gøre opmærksom på de meget store udfordringer vi har her i Syddanmark," siger Uffe Steiner Jensen.

Konferencen er en opfølgning på det fælles indspil, som Region Syddanmark har sendt til Infrastrukturkommissionen, der er ved at analysere fremtidens trafikinvesteringer frem til 2030.

Det vil være muligt at følge konference direkte på www.regionsyddanmark.dk

Yderligere oplysninger fås hos:

• Carl Holst (V), regionsrådsformand, mobil 40 32 52 10.
  • Uffe Steiner (S), borgmester i Fredericia Kommune og formand for Kommunekontaktrådet i Region Syddanmark, mobil 40 28 09 70.