Dansk jazzgruppe skal spille for 5000 kinesere

Besøget sker som en del af den samarbejdsaftale, som Region Syddanmark underskrev med Guangdong-provinsen i juni 2007, og udover kultur samarbejdes der også på miljø-, sundhed- og erhvervsområdet.

Martin Schack har flere omgange spillet i jazzklubber i Shanghai og Beijing, men denne gang skal han optræde ved et internationalt gallaarrangement sammen med grupper fra Sverige, Australien, Sydkorea og Japan. Oveni skal han og resten af gruppen også optræde på Tianhe-stadion, hvor der er plads til ikke færre end 60.000 tilskuere.

Selv om han ikke regner med fuldt hus på stadionet, ser han frem til at vise dansk jazzmusik frem til et stort kinesisk publikum.

"Det bliver en kæmpe oplevelse at spille på stadionet foran mange tusinde mennesker. Samtidig bliver det fedt at spille dansk jazz overfor nogen, der måske aldrig har hørt jazz før", siger Martin Schack, der har været i Kina seks gange tidligere og spille.

De ni studerende er blevet udvalgt fra Vestjysk Musikkonservatorium og det Fynske Musikkonservatorium.

På Vestjysk Musikkonservatorium, hvor Martin Schack til dagligt underviser, ser rektor Axel Momme også frem til udbyttet af turen. Han håber, at kulturfremstødet i Guangdong kan være det første skridt til et tættere samarbejde med det lokale musikkonservatorium.

"Vi har samarbejdsaftaler med konservatorier i Skandinavien og USA, men mangler Østen. Et samarbejde om udveksling af studerende og lærere vil give os et tættere kendskab til deres musikkultur. Det er en spændende musikform, som vi meget gerne vil lære noget mere til", siger Axel Momme.

Ifølge Karsten Uno Petersen (S), der er formand for det særlige udvalg vedrørende regional erhvervspolitik i Region Syddanmark passer kulturfremstødet godt ind i regionens kulturstrategi.

"Et væsentligt element i strategien er netop at fremme internationalt kultursamarbejde, og fra Region Syddanmarks side vil vi meget gerne være med til at spille en koordinerende rolle for at løfte denne opgave", forklarer han.

Guangdong-provinsen ligger i det sydøstlige Kina, ca. 100 kilometer nord for Hongkong. Indbyggertallet er ca. 86 mio., og provinsen er en væsentlig samhandelspartner med Danmark og Region Syddanmark.

Fakta om Region Syddanmarks kulturstrategi:

Region Syddanmark har som kulturstrategi at udvikle samarbejde med udenlandske partnere blandt andet via samarbejdsregioner og medlemskab af europæiske netværk. Et særligt indsatsområde er samarbejde med øvrige aktører i ind- og udland inden for kulturområdet og koordinering af kulturtiltag i regionen.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Martin Schack, jazzpianist og underviser på Vestjysk Musikkonservatorium, mobil 25 79 17 18.
  • Fuldmægtig Thomas Clausen, Regional Udvikling, Region Syddanmark, tlf. 76 63 19 51.