Forsker præsenterede resultater fra den tredje sundhedsundersøgelse i Grindsted

Den tredje sundhedsundersøgelse i Grindsted er færdig, og torsdag aften præsenterede forskningsleder Hans Sanderson sine resultater på et borgermøde i byen.

Magion i Grindsted dannede torsdag 15. august 2024 rammen for et borgermøde om den tredje igangsatte sundhedsundersøgelse i Grindsted, som har haft til formål at afdække risikoen for borgernes helbred i Grindsted. Undersøgelsen har inddraget data og resultater fra de to sundhedsundersøgelser, der blev færdige i februar 2024.

Forskningsleder Hans Sanderson, der er seniorforsker ved Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, præsenterede på borgermødet sine resultater fra undersøgelsen ”Vurdering af human risiko af forurening fra Grindstedværket”, og så kunne publikum stille spørgsmål til forskeren.

Hans Sanderson siger:

- Jeg er meget glad for at kunne bidrage med denne analyse af sundhedsrisikoen for borgerne i Grindsted primært som følge af forureningen fra Grindstedværket. Vi sammenstiller målingerne af giftige stoffer med deres respektive grænseværdier og kan derved afgøre sundhedsrisikoen. Vi har fokus på situationen i dag, men inddrager alle målinger siden 1980'erne og frem til 2024. Denne analyse besvarer, om stofferne kan udgøre en uacceptabel sundhedsrisiko eller ej for borgerne i Grindsted. Vi fandt med de data, vi har, at forureningen ikke udgør en uacceptabel sundhedsrisiko, så længe restriktionerne omkring brug af vand fra haveboringer samt vandet i søen og åen overholdes.

Den udvidede forskergruppe skal se på de samlede undersøgelsesresultater

Kurt Espersen, der er koncerndirektør i Region Syddanmark, glæder sig over, at alle igangsatte sundhedsundersøgelser nu er færdige. Næste skridt, fortæller han, bliver at indkalde den udvidede forskergruppe til at gennemgå de samlede resultater:

- Siden 2022 har vi arbejdet på at få undersøgt borgernes bekymringer for deres egen og andres sundhed i byen som følge af de stoffer, der befinder sig i miljøet i Grindsted, og jeg ved, at borgerne i Grindsted har set frem til at få præsenteret resultaterne fra den tredje undersøgelse. Nu skal den udvidede forskergruppe, der er tilknyttet sundhedsundersøgelserne som uvildige eksperter, have tid til at gennemgå de samlede undersøgelsesresultater med henblik på at vurdere, om der er behov for yderligere sundhedsundersøgelser eller ej.

Det er en opgave, den uvildige forskergruppe ser frem til, fortæller Jesper Bo Nielsen, der er formand for den udvidede forskergruppe og professor hos Forskningsenheden for Almen Praksis, SDU:

- Det er dejligt, at vi nu har fået resultaterne fra den tredje undersøgelse, og vi ser i forskergruppen frem til at få en samlet diskussion af alle resultaterne fra de tre undersøgelser.

Mulighed for at stille spørgsmål efter borgermødet

Borgere kan have yderligere spørgsmål, når de har dykket nærmere ned i Hans Sandersons rapport og resultater ovenpå mødet. Derfor vil det også være muligt at få svar på opfølgende spørgsmål fra forskerne efter mødet, som det også var tilfældet efter borgermødet i februar i år.

Alle spørgsmål skal sendes til grindstedborger@rsyd.dk, og de vil blive besvaret af forskerne så hurtigt som muligt. Alle spørgsmål og svar, der kommer ind til mailen efter mødet, vil blive offentliggjort på www.grindstedforureningerne.dk.

Næste skridt

Det er Region Syddanmarks regionsråd, der skal træffe beslutning om, hvad der videre skal ske i Grindsted. Når det sker, vil anbefalingerne fra den udvidede forskergruppe indgå i det materiale, som skal danne grundlag for regionsrådet beslutning.

Der var ca. 70 borgere fra Grindsted og omegn til stede ved borgermødet.

Baggrund

Regionsrådet i Region Syddanmark satte i 2022 tre sundhedsundersøgelser i gang i Grindsted, der skulle fokusere på sygdomsforekomst, borgernes bekymringer og de stoffer, der befinder sig i miljøet.

De tre undersøgelser er:

• Undersøgelse af sygdomsforekomst i Grindsted set i forhold til sammenlignelige byer. Der er tale om en opdatering af den oprindelige sundhedsundersøgelse fra 2020, så data fra 2018 til 2021 er tilføjet den eksisterende rapport, som dækker årene frem til 2017.
  • Undersøgelse af de sundhedsmæssige konsekvenser af forureningerne i Grindsted og omegn (Borgerundersøgelsen i Grindsted). I undersøgelsen har 203 borgere fået undersøgt symptomer eller sygdomme, som de mistænker kan stamme fra forureningen i Grindsted, af en læge.
  • Undersøgelse, der vurderer risikoen for borgernes helbred fra forureningerne i Grindsted.

Alle tre sundhedsundersøgelser er nu færdige, og rapporterne med resultaterne fra undersøgelserne er tilgængelige online.

Download Hans Sandersons rapport og de øvrige rapporter på hjemmesiden www.grindstedforureningerne.dk.