Vaccinationsindsats klar til 1. oktober

Efteråret står for døren, og regionens vaccinationsindsats er klar til at gå ind i en ny fase. Der vaccineres fra 1. oktober med tre forskellige vacciner mod COVID-19, influenza og pneumokok-sygdom. Udover vaccinationscentre og mange praktiserende læger vil ca. 50 apoteker også stå klar til at vaccinere mod influenza og COVID-19 med en begrænset mængde vacciner.

Fra på lørdag 1. oktober starter den anden fase af efterårets vaccinationsindsats. Her kan borgere over 50 år blive vaccineret mod COVID-19, og alle over 65 år kan også blive vaccineret mod influenza og pneumokok-sygdom. Samtidig vil udvalgte grupper under 50 år kunne blive vaccineret mod COVID-19, influenza og pneumokok-sygdom. Borgere skal huske på, at pneumokok-vaccination kun gives hvert 6. år.

Apoteker med i begrænset periode

Regionen tilbyder flere forskellige muligheder for at blive vaccineret, blandt andet på de store vaccinationscentre i Vejle, Kolding, Esbjerg, Sønderborg, Aabenraa, Odense og Svendborg. Derudover deltager mange praktiserende læger i vaccinationsindsatsen.

Regionen lavede før sommerferien en aftale med apotekerne om at hjælpe til med vaccinations-indsatsen. Aftalen inkluderer mulighed for at give 37.000 vacciner til voksne mod COVID-19 og influenza fra 1. oktober og frem. De ca. 50 apoteker deltager derfor i en begrænset periode, indtil deres vaccinelagre er opbrugt.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- Vi forventer, at interessen for at få en eller flere vaccinationer er størst de første uger i oktober. Derfor giver det også god mening, at apotekerne er en del af regionens vaccinationsmuligheder i starten af fase to. Vi er rigtig glade for apotekernes hjælp her i starten af anden fase, og vi håber, at der er forståelse for, at hvis de apoteker, som er med i år, rammer loftet for antal vacciner i vores aftale, så må syddanskerne benytte en af de mange andre muligheder for at blive vaccineret i stedet for. Vaccinationscentre og praktiserende læger vil kunne vaccinere i hele efterår- og vinterhalvåret.

De lokale apoteker vil på hjemmesider eller Facebook-sider oplyse om mulighederne for at få COVID-19- eller influenza-vaccinationer, og om de kræver tidsbestilling.

Influenzavaccination til børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler influenzavaccination til børn mellem 2 og 6 år. Influenzavaccination af børn foregår efter tidsbestilling direkte hos egen læge. Enkelte læger deltager ikke i vaccinationsindsatsen. I så fald kan man bestille tid hos en anden praktiserende læge.

Alle vaccinationssteder såsom vaccinationscentre, apoteker og praktiserende læger kan findes på kortet på vacciner.dk, hvor man også kan finde detaljer om adresser og aktuelle åbningstider. Kortet vil løbende blive opdateret.

Borgere, der ønsker hjælp til at booke tider, kan kontakte Region Syddanmarks regionale hotline for at få hjælp på telefonnummer 99 44 07 17 (tast 1). Den regionale hotline har åbent 8.00-15.00 i hverdagene og 9.00-13.00 i weekend og helligdage.