Psykiatrien i Region Syddanmark opretter krisehotline i forbindelse med krigen i Ukraine

Region Syddanmarks psykiatriske akutmodtagelse står klar med en krisehotline, hvor borgere med ukrainsk statsborgerskab eller anden tilknytning til Ukraine, som bor i Syd- og Sønderjylland og på Fyn, kan få akut krisehjælp.

Med en krisehotline ønsker Region Syddanmark at kunne yde akut krisehjælp til ukrainske statsborgere, deres familie og andre borgere med tilknytning til Ukraine. Tilbuddet er et supplement til de kommunale tilbud om krisehjælp.

Klar til at hjælpe

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, siger:

- Vi ved af erfaring, bl.a. fra vores Afdeling for Traume og Torturoverlevere, at den nuværende krig i Ukraine også kan ramme borgere med ukrainsk baggrund bosat i Region Syddanmark. Derfor opretter vi en telefonhotline i den psykiatriske akutmodtagelse, der står klar til at hjælpe borgere, der kommer i en akut krise, som der er tale om her. Den er døgnåben, og der ydes akut hjælp og behandling, om nødvendigt også med ukrainsk tolkebistand. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe dem, der har brug for det i denne svære tid.

Sådan kontaktes krisehotlinen

De borgere, der bor i Region Syddanmark og har behov for krisehjælp i forbindelse med krigen i Ukraine, kan kontakte Region Syddanmarks krisehotline på tlf. 99 44 50 60. Ud over hotlinen kan borgere i psykiatrisk krise altid og uden henvisning møde op på de psykiatriske akutmodtagelser i Vejle, Aabenraa, Esbjerg og Odense.